Çokça eleştiri almasına
rağmen birçok tıp fakültesinde klinik değerlendirmeler çoğunlukla uzun vaka ve
kısa vaka sınavları şeklinde yapılmıştır. 1975 yılında Ronald Harden’ın OSCE’yi
(Nesnel Yapılandırılmış Klinik Sınav / Objective Structured Clinical Examination)
tanıtmasıyla beraber OSCE’nin kullanımı yönünde bir eğilim olmuştur.
OSCE’yi eski yöntemlere
göre öne çıkaran şey, eski yöntemlerin güvenilirlik ve geçerlilik kapsamında
eleştirildiği noktalardaki zayıflıkları içermemesidir. Mesela bir uzun vaka
sınavında öğrenci; bir hastadan öykü alır, fizik muayenesini yapar, tanı
koymaya çalışır ve en sonunda tedaviyi düzenler. Bütün bu süreç bir saatlik
zaman alsa da, değerlendiriciler öğrenciyle sadece 15-20 dakika geçirir ve
notunu buna göre verir. Bu kısıtlı değerlendirmeye dayanan sınavda standardizasyon
yoktur; değerlendirilen hasta öğrencinin şansına göre gelir, değerlendiriciler
soruları önceden hazırlık yapmadan o anda akıllarına gelen şekilde sorarlar,
puanlamayı objektif biçimde yapmazlar. Aynı zamanda tek bir hastanın
değerlendirilmesinden dolayı öğrenim çıktılarının hepsine ulaşılıp
ulaşılmadığını sadece o hasta üzerinden belirlemek neredeyse imkânsızdır.
OSCE’de ise bu kısıtlılıklar yoktur.
OSCE’de olmayan ama uzun
vaka sınavlarında olan bütün bu kısıtlılıkların aksine, uzun vaka sınavlarının
daha avantajlı bir yönü de vardır; hastayı bir bütün olarak değerlendirme
fırsatı… OSCE’de öykü alma, fizik muayene gibi beceriler istasyonlara bölündüğü
için hastayı bir bütün olarak ele almak mümkün olmaz. Bu da sınavın yapı
geçerliliğine zarar verir.
Görünen odur ki OSCE’nin
geçerlilik ve güvenilirlik açısından sahip olduğu avantajlarla, uzun vaka
sınavında hastayı bir bütün olarak değerlendirme yönündeki avantajlarının
hepsini bir arada bulunduran bir sınav, çok daha avantajlı bir yöntem olma
potansiyelini barındırır. Bu yöntem, uzun vaka sınavlarının yapılandırılmasıyla
oluşturulabilir.
OSLER (Objective
Structured Long Examination Record), bahsettiğimiz arayışın ürünüdür. OSLER’da
değerlendirme, 10 maddeden oluşan bir listeyle yapılır. Bu 10 maddenin dördü
öyküyle, üçü fizik muayeneyle, kalanları ise araştırma, hasta yönetimi ve
klinik akıl yürütmeyle ilgilidir. Bu maddeler sayesinde değerlendirme,
değerlendiricinin kişisel odağından bağımsız olarak standardize bir şekilde
yapılır.
Öykü ile ilgili
maddelerde; öykünün ifade edilişindeki akış ve netlik, iletişim becerileri,
sistematik yaklaşım ve öyküdeki verilerin doğru bir şekilde ortaya konulup
konulmadığı değerlendirilir. Akış ve netlikten kasıt, öykünün hem anlamlı hem
de ne çok hızlı ne de çok yavaş ifade edilmesidir. Bunun yanında öğrenciden, üç
dakika içinde bir alana özgü (mesela kardiyovasküler sistem) hasta öyküsü
alması istenerek hastayla iletişimi de değerlendirilir. Bu yapılmasa da, mesela
hastaya tetkik (mesela kolonoskopinin) ya da tedavinin (mesela antikoagülan
kullanımı ve tehlikelerinin) açıklanması süreci gözlenerek iletişim becerileri
değerlendirilebilir.
Fizik muayene ile ilgili
maddelerde öğrencinin psikomotor becerileriyle beraber hastaya yaklaşımı ve
kendine olan güveni gözlemlenir. Psikomotor beceriler, fizik muayenedeki
teknikten etkilenir. O yüzden öğrencinin tekniği değerlendirilir. Bunun yanında
psikomotor becerileri etkileyen başka faktörler de vardır ve bu faktörler de
değerlendirilir. Tıpkı gerçek mesleki hayatta ne tür vakalarla
karşılaşacağımızı önceden belirleyemediğimiz gibi, bu sınavdaki fizik
muayenenin gerektirdiği zorluk da şansa bağlıdır ve becerileri yeterli olan bir
öğrenci bu faktörün de üstesinden gelebilir.
Bir diğer madde,
öğrencinin öykü ve fizik muayeneden elde ettiği verilerden yola çıkarak tanı
koyma vb. anlamda araştırma yapmasıyla ilgilidir. Bu maddede öğrencinin
mantıksal akışı doğru kurup kurmadığı, gerekli tetkikleri tespit edip edemediği
gibi durumlar değerlendirilir.
Başka bir madde olan
hasta yönetiminde öğrencinin tedavi konusundaki yaklaşımı incelenir. Öğrenci bu
yaklaşımı iyi yapamadığında, meslek hayatında başladığında yapacaklarıyla
hastanın ölmesine bile sebep olabilir. Dolayısıyla bu madde, en az diğer
maddeler kadar önemlidir. Klinik akıl yürütme ile ilgili maddede ise sürecin
tamamı bir bütün olarak gözden geçirilip öğrencinin problem çözme becerileri
değerlendirilir. Sayılan maddeleri içeren değerlendirme formunun bir örneği, kaynak kısmında belirtilen makalenin dördüncü sayfasında mevcuttur. Söz konusu form incelendiğinde, burada anlatılanların zihne daha iyi yerleşmesi muhtemeldir.
Değerlendirmeyi etkileyen
önemli unsurlardan biri, vakanın zorluk derecesidir. Sınavın geçerliliği ve
güvenilirliği adına zorluk derecesinin belirtilmesi uygun olacaktır. Zorluk
seviyeleri; standart, zor, çok zor şeklinde isimlendirilebilir. Bütün bunlar
hesaba katılarak karar verilir, seçenekler “çok iyi, geçti, kaldı” üçlüsünden
oluşur. Öğrencinin notuyla ile ilgili bütün kararlar her bir değerlendirici
tarafından önce bireysel olarak verilir, sonra birlikte ortak bir karara
ulaşılır.
OSLER, OSCE’ye göre çok
daha az emek gerektiren bir yöntemdir. Hastanın bir bütün olarak değerlendirilmesine
imkân sağlaması da OSCE’den daha avantajlı olduğu bir diğer tarafıdır. Birden
fazla değerlendiricinin aynı formlardan yararlanması sonucunda geçerlilik ve
güvenilirlik, klasik uzun vaka sınavlarına göre büyük ölçüde geliştirilmiştir. Aynı
zamanda bunu çok katı kurallar koyup bu kurallarla değerlendiricileri
kısıtlamadan yapması da önemli bir noktadır. Değerlendiricilerin alışkın olduğu
uzun vaka sınavının bir miktar değiştirilmiş hâli olduğu için, bu yöntemin
kullanımına gösterilen direnç de düşük olacaktır. Sınavda öğrencinin
değerlendirilmesi gereken taraflarını 10 maddelik basit bir listeyle
değerlendiricinin önüne sunduğu için kullanışlılık bakımından kabul görmesi
beklenir. 10 maddelik liste sayesinde öğrenci de kendini geliştirmesi gereken
alanları tespit edebilecektir.
Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaktan
yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek için
oluşturulmuştur.
Kaynak
Gleeson F (1997). AMEE Medical Education
Guide No. 9. Assessment of clinical competence using the Objective Structured
Long Examination Record (OSLER). Medical Teacher, 19(1):7-14. DOI:
10.3109/01421599709019339
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder