27 Ağustos 2019 Salı

OSCE Yazı Dizisi-4 | OSCE’nin Uygulanması ve Değerlendirme

OSCE Yazı Dizisinin önceki 3 bölümünde;


konuları ele alınmıştı. 

Bu yazı, OSCE’nin uygulanması ve sınav sonrasındaki değerlendirmeler üzerine olacak.

Yönetsel Görevler

Her sınavın kendine has yönetsel görevler gerektirir, bu bakımdan OSCE’nin oluşturduğu yükün az olduğunu söylemek zordur. Öğrencilerin sınav yerlerinin paylaştırılması, herhangi bir engeli olan öğrencilere uygun fırsatın sağlanması, sınav talimatlarının sınav yerine ulaştırılıp dağıtılması, istasyon bilgilerinin, öğrenci listelerinin, notlandırma kâğıtlarının basılıp yerlerine ulaştırılması, formlara öğrencilerin isimlerinin yazılı olarak gelmesi sağlanarak zaman kaybının azaltılması, standardize hastaların ve değerlendiricilerin organize edilmesi, fazladan standardize hastaların ve değerlendiricilerin de hazırda tutulması gibi yönetsel görevler mevcuttur.

OSCE’nin oluşturduğu bu yük, sınavın sorunsuz ilerlemesi için gereklidir. Yapılması gereken her şey bir rehber hâline getirilirse, ileri zamanlardaki yöneticiler için faydalı olacaktır.

OSCE İçin Yer Seçilmesi

OSCE’nin yapılacağı yer, istasyon ve öğrenci sayısı akılda tutularak seçilmelidir. Öğrenciler, değerlendiriciler ve standardize hastalar için bekleme odaları da olmalıdır. Aynı zamanda, sınava başlamadan önce öğrencilerin bilgilendirileceği ön bilgilendirme (briefing) odası/odaları gerekir. Ayrıca, sınavı biten öğrencilerin dışarıyla temasını engelleyen bir yere de ihtiyaç vardır.

Dolaşımın Ayarlanması ve Araç-Gereçler

Öğrencilerin istasyonları dolaşımı iyi ayarlanmalıdır. Her öğrencinin her istasyona mutlaka gireceği bir düzen oluşturulmalıdır. Mesela dinlenme istasyonu, en başta veya en sonda olmamalıdır. Sınav başlamadan önce öğrencilere dinlenme istasyonlarının da olduğu, yerleriyle birlikte iyice anlatılmalıdır. Dinlenme istasyonları diğer istasyonlardan bağımsız ya da korunaklı bir yere konulmalı, öğrencilerin diğer istasyonu dinleyerek önceden bilgi alması engellenmelidir. 

Dolaşımın yönetimi zille yapılabilir. Ama sesli komutları içeren otomatik bir sistem daha kolaylık sağlar. Bu sistemde öğrenciler istasyonların kapısının önündeyken “hazırlanmaya başla” komutu gelir ve bunun üzerine öğrenciler o istasyonla ilgili bilgiyi okur. 1 dakika sonra “istasyona gir” komutu gelir ve öğrenciler içeri girerler. O istasyonun süresinin bitmesine 1 dakika kala süre uyarısı yapılır. 1 dakika sonra ise sürenin bittiği ve diğer istasyon için harekete geçmesi komutu gelir. Bu sistem, sınav bitene kadar aynı şekilde devam eder. Sistemdeki herhangi bir arıza ihtimaline karşın zil de hazır bulundurulur. Ayrıca, komutlar hangi yöntemle verilirse verilsin, öğrencilerin doğru istasyonlara girdiklerinden emin olmak için yeterli sayıda personel de yönlendirme yapmalıdır.

İstasyonun içerdiği görevlere uygun araç-gereçler sağlanmalıdır. Bu araç gereçlerin çalışıp çalışmadığı, şarjlarının yeterli olup olmadığı kontrol edilmelidir. Çalıştırılması karmaşık olan cihazları (simülatör gibi) bilen personel hazır bulundurulmalıdır çünkü değerlendiriciler veya öğrenciler nasıl çalıştırıldığını bilmeyebilir. Bunun yanında, mesela bir şeyler yazmayı gerektiren görevlerin olduğu istasyon için masa ve sandalye temin edilmelidir. Fundoskopi yapılacaksa ortamın karanlık olması sağlanmalı, oskültasyon gerekiyorsa sessiz bir ortam oluşturulmalıdır. Oskültasyon için steteskop gerekiyorsa, öğrenciler gelirken yanlarında steteskoplarını getirmeleri konusunda bilgilendirilmelidir. 

Sınav günü yapılan bilgilendirme, hem öğrencilere (kurallar, başlayış ve bitiş, dinlenme istasyonları) hem değerlendiricilere (sınavın amacı, öğrencilerin kimliğinin kontrol edilmesi, notlandırma kâğıtları, öğrenciyle istasyonun gerektirdiği kadar iletişime geçilmesi, öğrencilere eşit davranılması) hem de standardize hastalara yapılmalıdır. 

Değerlendirme

OSCE uygulandıktan sonra elde edilen sonuçlar, herhangi bir yanlışlık olmaması için tekrar kontrol edilir. Gerekirse değerlendiricilere ulaşılarak sorunlu durumlar çözüme kavuşturulur. Sonuçlardan emin olunduktan sonra notlar öğrencilere duyurulur. Sonrasında sınava yönelik itirazlar kabul edilir.
Sınavın kalite güvencesi, her sınav tekrar eden bir döngü hâlinde süreklilik arz eder. Çok sayıda faktörden etkilenir ve bunlardan biri de değerlendirmedir. Kalitenin sağlanması için, sınavı değerlendirmek üzere dış değerlendiriciler davet edilebilir. 

Sınav sonuçları kullanılarak psikometrik analiz de yapılmalıdır. Bu analiz sonucunda, Cronbach α değerinin 0.7-0.8 aralığında bulunması kabul edilebilirdir ancak Birleşik Krallık’taki rehberlerin önerdiği, eğer kaliteli bir sınav yapılmak isteniyorsa güvenilirlik katsayısı için sınır değerin 0.9 olmasıdır. Değerlendiricilerden ve öğrencilerden geri bildirim alınması da sınavın kalitesini artırmak için faydalı veriler sunar.

-OSCE Yazı Dizisi bu yazıyla sona ermiştir-

Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek için oluşturulmuştur.

Kaynak

Khan KZ, Ramachandran S, Gaunt K, Pushkar P (2013) The Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Guide No. 81. Part II: Organisation & Administration. Medical Teacher, 35:9, e1447-e1463. DOI:10.3109/0142159X.2013.818635

Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-4 | OSCE’nin Uygulanması ve Değerlendirme

1 yorum: