1. OSCE Öncesinde Performans Değerlendirmesi İçin Kullanılan Yöntemler
2. OSCE’nin Temel Özellikleri
3. OSCE’nin Hazırlanması
konuları ele alınmıştı.
Bu yazı, OSCE’nin uygulanması ve sınav sonrasındaki değerlendirmeler üzerine
olacak.
Yönetsel Görevler
Yönetsel Görevler
Her sınavın kendine has
yönetsel görevler gerektirir, bu bakımdan OSCE’nin oluşturduğu yükün az
olduğunu söylemek zordur. Öğrencilerin sınav yerlerinin paylaştırılması,
herhangi bir engeli olan öğrencilere uygun fırsatın sağlanması, sınav
talimatlarının sınav yerine ulaştırılıp dağıtılması, istasyon bilgilerinin,
öğrenci listelerinin, notlandırma kâğıtlarının basılıp yerlerine ulaştırılması,
formlara öğrencilerin isimlerinin yazılı olarak gelmesi sağlanarak zaman
kaybının azaltılması, standardize hastaların ve değerlendiricilerin organize
edilmesi, fazladan standardize hastaların ve değerlendiricilerin de hazırda
tutulması gibi yönetsel görevler mevcuttur.
OSCE’nin oluşturduğu bu
yük, sınavın sorunsuz ilerlemesi için gereklidir. Yapılması gereken her şey bir
rehber hâline getirilirse, ileri zamanlardaki yöneticiler için faydalı
olacaktır.
OSCE İçin Yer Seçilmesi
OSCE’nin yapılacağı yer,
istasyon ve öğrenci sayısı akılda tutularak seçilmelidir. Öğrenciler,
değerlendiriciler ve standardize hastalar için bekleme odaları da olmalıdır.
Aynı zamanda, sınava başlamadan önce öğrencilerin bilgilendirileceği ön
bilgilendirme (briefing) odası/odaları gerekir. Ayrıca, sınavı biten
öğrencilerin dışarıyla temasını engelleyen bir yere de ihtiyaç vardır.
Dolaşımın Ayarlanması ve Araç-Gereçler
Öğrencilerin istasyonları
dolaşımı iyi ayarlanmalıdır. Her öğrencinin her istasyona mutlaka gireceği bir
düzen oluşturulmalıdır. Mesela dinlenme istasyonu, en başta veya en sonda
olmamalıdır. Sınav başlamadan önce öğrencilere dinlenme istasyonlarının da
olduğu, yerleriyle birlikte iyice anlatılmalıdır. Dinlenme istasyonları diğer
istasyonlardan bağımsız ya da korunaklı bir yere konulmalı, öğrencilerin diğer
istasyonu dinleyerek önceden bilgi alması engellenmelidir.
Dolaşımın yönetimi zille
yapılabilir. Ama sesli komutları içeren otomatik bir sistem daha kolaylık
sağlar. Bu sistemde öğrenciler istasyonların kapısının önündeyken “hazırlanmaya
başla” komutu gelir ve bunun üzerine öğrenciler o istasyonla ilgili bilgiyi
okur. 1 dakika sonra “istasyona gir” komutu gelir ve öğrenciler içeri girerler.
O istasyonun süresinin bitmesine 1 dakika kala süre uyarısı yapılır. 1 dakika sonra
ise sürenin bittiği ve diğer istasyon için harekete geçmesi komutu gelir. Bu
sistem, sınav bitene kadar aynı şekilde devam eder. Sistemdeki herhangi bir
arıza ihtimaline karşın zil de hazır bulundurulur. Ayrıca, komutlar hangi
yöntemle verilirse verilsin, öğrencilerin doğru istasyonlara girdiklerinden
emin olmak için yeterli sayıda personel de yönlendirme yapmalıdır.
İstasyonun içerdiği
görevlere uygun araç-gereçler sağlanmalıdır. Bu araç gereçlerin çalışıp
çalışmadığı, şarjlarının yeterli olup olmadığı kontrol edilmelidir.
Çalıştırılması karmaşık olan cihazları (simülatör gibi) bilen personel hazır
bulundurulmalıdır çünkü değerlendiriciler veya öğrenciler nasıl
çalıştırıldığını bilmeyebilir. Bunun yanında, mesela bir şeyler yazmayı
gerektiren görevlerin olduğu istasyon için masa ve sandalye temin edilmelidir.
Fundoskopi yapılacaksa ortamın karanlık olması sağlanmalı, oskültasyon
gerekiyorsa sessiz bir ortam oluşturulmalıdır. Oskültasyon için steteskop
gerekiyorsa, öğrenciler gelirken yanlarında steteskoplarını getirmeleri
konusunda bilgilendirilmelidir.
Sınav günü yapılan
bilgilendirme, hem öğrencilere (kurallar, başlayış ve bitiş, dinlenme
istasyonları) hem değerlendiricilere (sınavın amacı, öğrencilerin kimliğinin
kontrol edilmesi, notlandırma kâğıtları, öğrenciyle istasyonun gerektirdiği
kadar iletişime geçilmesi, öğrencilere eşit davranılması) hem de standardize
hastalara yapılmalıdır.
Değerlendirme
OSCE uygulandıktan sonra
elde edilen sonuçlar, herhangi bir yanlışlık olmaması için tekrar kontrol edilir.
Gerekirse değerlendiricilere ulaşılarak sorunlu durumlar çözüme kavuşturulur.
Sonuçlardan emin olunduktan sonra notlar öğrencilere duyurulur. Sonrasında
sınava yönelik itirazlar kabul edilir.
Sınavın kalite güvencesi,
her sınav tekrar eden bir döngü hâlinde süreklilik arz eder. Çok sayıda
faktörden etkilenir ve bunlardan biri de değerlendirmedir. Kalitenin sağlanması
için, sınavı değerlendirmek üzere dış değerlendiriciler davet edilebilir.
Sınav sonuçları kullanılarak
psikometrik analiz de yapılmalıdır. Bu analiz sonucunda, Cronbach α değerinin
0.7-0.8 aralığında bulunması kabul edilebilirdir ancak Birleşik Krallık’taki
rehberlerin önerdiği, eğer kaliteli bir sınav yapılmak isteniyorsa güvenilirlik
katsayısı için sınır değerin 0.9 olmasıdır. Değerlendiricilerden ve
öğrencilerden geri bildirim alınması da sınavın kalitesini artırmak için
faydalı veriler sunar.
-OSCE Yazı Dizisi bu
yazıyla sona ermiştir-
Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaktan
yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek için
oluşturulmuştur.
Kaynak
Khan KZ, Ramachandran S,
Gaunt K, Pushkar P (2013) The Objective Structured Clinical Examination (OSCE):
AMEE Guide No. 81. Part II: Organisation & Administration. Medical Teacher,
35:9, e1447-e1463. DOI:10.3109/0142159X.2013.818635
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-4 | OSCE’nin Uygulanması ve Değerlendirme
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-4 | OSCE’nin Uygulanması ve Değerlendirme
çok sağolun hocam
YanıtlaSil