OSCE’yi bu yazı dizisinde
etraflıca konuşacağız ama önce, OSCE’nin yerini aldığı yöntemlerden bahsedelim
ki neden OSCE’ye ihtiyaç duyulduğu açığa kavuşsun.
Neredeyse her yenilik, ihtiyaçtan
doğar. OSCE’ye ihtiyaç duymamıza neden olan yöntemler; kısa vaka sınavları, sözlü
(viva voce) sınavlar, uzun vaka sınavları.
Kısa Vaka Sınavları
Bu sınavlarda
öğrencilerden belirli bulguları olan 4-5 farklı gerçek hastayı kısaca ve sadece
o bulguların işaret ettiği konu alanına odaklanarak değerlendirmesi istenir.
Hasta başına 15-20 dakikalık bir süre ayrılır. Bu süre içinde öğrenci
değerlendirmesini yapar, tanısını koyar. Başında bulunan 2 değerlendirici ise
öğrenciyi değerlendirmek için sorular sorar ve öğrenciyle bir tartışma
gerçekleştirir. Buna binaen her değerlendirici kendi notunu verir ve bu
notların ortalaması öğrencinin nihai notunu belirler.
Gerçek hastalar
kullanıldığı için bu sınavlar avantajlıdır; öğrenci, bir hekimin gerçek mesleki
yaşamda karşılaştığı hastalarla karşılaşır. Klinik değerlendirme becerilerinin
ölçümünde iyi bir araçtır. Ancak dezavantajları göz ardı edilemez.
Bir yapılandırma olmadığı
için geçerlilik ve güvenilirlik konusunda sorunludur. Not veren
değerlendiriciler, standardize edilmiş bir değerlendirme yöntemine göre değil,
kendi kişisel bakışlarına göre notlandırma yaparlar. Ayrıca, sınavda
öğrencilerin karşısına çıkan hastalıkların türleri de her öğrenci için farklı
farklı olacağından yine sorunlara yol açar.
Sözlü (Viva Voce) Sınavlar
Tipik bir sözlü sınavda
öğrenciye bir vaka, patoloji numunesi, tetkik sonucu gibi klinik boyutu olan
materyallerden verilir. Öğrenciye mesela vakayı incelemesi için süre verilir.
Sonrasında değerlendiriciler, öğrenciye sorular yöneltir. Soruların amacı
öğrencinin hatırlama, problem çözme, akıl yürütme gibi becerilerini ölçmektir.
Sınav yapılandırılmadığı zaman değerlendiriciler arası kişisel farklılıkların
performansın notlandırılmasına yansımasından dolayı sorunlara yol açar.
Yapılandırılarak standardizasyona yaklaşılabilse de öğrencinin klinik
performansının doğrudan gözlenememesi nedeniyle eksiktir.
Uzun Vaka Sınavları
Bu sınavlarda öğrenciden
gerçek bir hastanın öyküsünü alması ve tam bir fizik muayene yapması istenir.
Bunun için 30-45 dakika verilir ve genelde değerlendiriciler tarafından
gözlenmez. Sonrasında değerlendiriciler öğrenciye bulgularla, tanıyla ve
tedaviyle ilgili sorular yöneltir. Bakılan şey, öğrencinin bu konulardaki
anlayışının derinliğidir.
Sürecin gerçek hasta
üzerinden işlemesi, hastanın bir bütün olarak değerlendirilebilmesi ve
öğrencinin nadir ve karmaşık vakalarla ilgili bilgi ve becerinin ölçülmesine
imkân vermesi nedeniyle avantajlıdır. Bu avantajların yanında, soruların genellikle
yapılandırılmış olmaması sorunlara yol açar. Ayrıca, tek bir vakayla geniş bir
alana yayılan konuların hepsini değerlendirmek neredeyse imkânsızdır. Çok
sayıda vakanın ele alınması ise uzun süre gerektirir. Bunlara ek olarak,
öğrencinin iletişim becerileri ve profesyonellik bakımlarından
değerlendirilmesi de pek mümkün olmamaktadır.
Uzun vaka sınavlarının
yapı geçerliliği açısından daha geliştirilmiş hâli OSLER yani Objective Structured Long Exam Record’dur. Bu türde yapılan sınavlarda öğrenci öykü
alırken ve fizik muayene yaparken de gözlenir ve bu sayede iletişim becerileri,
muayene tekniği ve sistematiği, bulguları tespit edişi gibi özellikler de
değerlendirilir.
OSCE’ye Duyulan İhtiyaç
Görüldüğü üzere yukarıda sayılan
kısa vaka, sözlü ve uzun vaka türündeki geleneksel sınavlar, klinik
performansın ölçümünde yapı ve standardizasyon açısından sorunlar
oluşturmaktadır. Bu durumun farkında olan Harden, klinik performansın
değerlendirilmesi konusundaki sorunları aşmak için OSCE’yi geliştirmiştir.
OSCE, simüle (gerçek hastanın olmadığı) bir ortamda yapılan, yeterlilik tabanlı
bir performans değerlendirmesidir.
Bir sonraki yazı: OSCE Yazı Dizisi-2 | OSCE’nin Temel Özellikleri
Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek için oluşturulmuştur.
Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek için oluşturulmuştur.
Kaynak
Khan KZ,
Ramachandran S, Gaunt K, Pushkar P (2013) The
Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Guide No. 81. Part I: An
historical and theoretical perspective. Medical Teacher, 35:9, e1437-e1446.
DOI: 10.3109/0142159X.2013.818634
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-1 | OSCE Öncesinde Performans Değerlendirmesi İçin Kullanılan Yöntemler
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-1 | OSCE Öncesinde Performans Değerlendirmesi İçin Kullanılan Yöntemler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder