Bu yazıyı okumadan önce “Senaryo Uygunluk Sınavı (Script Concordance Test) Nedir?” başlıklı yazıyı okumanız
tavsiye olunur.
Senaryo uygunluk
sınavının temel özellikleri bir başka yazıda özet olarak açıklanmıştı. Bu yazıda
ise senaryo uygunluk sınavı hazırlarken ve bu sınavları uygularken dikkat
edilmesi gereken noktalardan bahsedilecek.
Her sınavı hazırlamadan
önce yapılması gerektiği gibi senaryo uygunluk sınavı hazırlamadan önce de
sınavın amacı (biçimlendirici değerlendirme mi yapılacak, mezuniyet için karar
mı verilecek vb.), sınava kimlerin gireceği (mezuniyet öncesi, intörn, asistan),
hangi alanda yapılacağı (göğüs cerrahisi, geriatri, iletişim becerileri) gibi
durumlar belirlenmelidir. Çünkü bütün bunlar sınava yön verecektir.
Kapsam geçerliliğini sağlamak için de soruların konu alanını tamamen kapsadığını gösteren ayrıntılı bir plan/taslak (blueprint) hazırlanması uygun olacaktır.
Senaryo uygunluk sınavı
için soru hazırlanmasına gelecek olursak, öncelikle madde-soru ayrımını yapmak
gerekir. Bu sınavda her bir olguya “madde”, olguların içinde puanlanan her bir
duruma da “soru” denir. Sorulardaki
durumlar, olguyla ilgilidir ama birbirleriyle ilişkisizdir; diğerinin devamı
olarak düşünülmemelidir. Kafa karışıklığına yol açmaması için bu durum
öğrencilere de iyi ifade edilmelidir. Sınavdaki maddeleri oluşturan senaryolar
tablodaki örneklerde de yer aldığı gibi tanı koymaya, araştırmaya (tetkik),
tedaviye yönelik olabilir.
Maddeleri (olguları) ve
soruları hazırlarken dikkat edilmesi gereken bazı yönler şunlardır:
- Olgu, gerçek meslekî
yaşamda karşılaşılmış ve yaygın olan bir durumdan oluşmalıdır. Tablodaki
örneklerde de görüldüğü gibi; kısa, gerçekçi ve sorunu çözmek için gereken
bütün bilgileri içermeyen (ill-defined) bir yapıda olmalıdır.
- Olguyla ilgili
sorularda; tanı, tetkik ve tedavi anlamında akla gelebilecek seçenekler
(örnekte BPPV, geçici iskemik atak, meniere gibi) sıralanmalıdır. Bu,
öğrencinin zihnindeki belirli senaryoları tetiklemek içindir. Dolayısıyla uç
durumlar değil, inandırıcı olanlar seçilmelidir.
- Akla gelen durumlar
konulduktan sonra, o durumlarla ilgili akıl yürütürken karar vermeye yarayan
(vertigonun süresi) ya da yaramayan (deri lezyonuna müdahale öyküsü) bilgiler
eklenmelidir.
(Madde yazımı hakkında
ileri okuma için başvurabileceğiniz bir kaynak: Fournier JP, Demeester A,
Charlin B. 2008. Script concordance tests: Guidelines for construction. BMC Med
Inform Decis Mak 8:18)
Bazı tecrübeler, madde ve
soru yazımı için 2 yazarın gerekli olduğunu göstermektedir. Bu yazarlar sınavın
kime yapılacağını ve amacını bilmelidirler. Hazırlanan sınav uygulanmadan önce
olguların ve soruların açıklık ve uygunluğu konusunda geri bildirim alınması
için 2 ya da 3 bağımsız değerlendiriciye gönderilmelidir.
Olgu ve sorularda
gerçekliği sağlamak önemli bir konudur. Bunun için, görsel (video kaydı gibi)
materyaller kullanılabilir.
Senaryo uygunluk
sınavının güvenilirliğine (mesela Cronbach’s alpha değerinin 0.75–0.80 arasında
olmasına) yetecek sayıda madde (olgu) ve soru sayısı hakkında çalışmalar
yapılmıştır. 25 maddenin içine gömülmüş üçer sorunun, bu güvenilirliği
sağladığı görülmüştür. Her bir maddede üçer sorunun olması az görülebilir ama
bu, teorik ve psikometrik temellere dayanılarak belirlenmiştir. Bir hastayla
karşılaşan hekim, o anda zihnine onlarca değil, sınırlı sayıda hipotez
getirmektedir.
Puanlama genellikle beşli
Likert ölçeğiyle yapılır (-2’den +2’ye). Sınav eğer ölçme-değerlendirme için
değil de öğrenmeyi teşvik için veya o konuyu henüz öğrenmemiş kişiler için
yapılıyorsa -1, 0, +1’den oluşan üçlünün kullanılması daha uygundur. Buna örnek
olarak, öğretim öncesinde öğrencilerin zihnindeki açıkları belirlemek ve oradan
çıkan eksiklikleri öğretimin yönünü tayin edecek bir atlama tahtası olarak
kullanmak verilebilir.
-2 ile +2 arasındaki
seçeneklerin anlamı da verilmelidir. Tanı bakımından bu puanlar şöyle
şekillenebilir:
-2: Neredeyse dışlanır
-1: Düşük ihtimal
0: İhtimal düşük de değil yüksek de değil
+1: Yüksek ihtimal
+2: Neredeyse kesin
-2: Neredeyse dışlanır
-1: Düşük ihtimal
0: İhtimal düşük de değil yüksek de değil
+1: Yüksek ihtimal
+2: Neredeyse kesin
Tetkik ve tedavi
konusunda ise şu şekilde olabilir:
-2: Gereksiz ya da kontraendike
-1: Az gerekli/faydalı
0: Gereklilik/faydalılık az da değil çok da değil
+1: Yüksek gereklilik/faydalılık
+2: Neredeyse kesin gerekli/faydalı
-2: Gereksiz ya da kontraendike
-1: Az gerekli/faydalı
0: Gereklilik/faydalılık az da değil çok da değil
+1: Yüksek gereklilik/faydalılık
+2: Neredeyse kesin gerekli/faydalı
Soruların yazımından
sonra, seçeneklerin puanlanmasına sıra gelir, puanlama bir panel ile yapılır.
Adı “referans paneli”dir. Bu puanlamayı uzmanlar, soruları tek tek çözerek
yaparlar. Seçeneklerinin puanlarını belirlemek için gerekli uzman sayısının en
az 10’dur. 15 uzmanla yapılan işlemin kalitesi yüksek olur. 20’den sonra ise
getirdiği fayda azalır. Bu kişiler alanında uzman olmalıdır. Uzmanlığın nasıl
belirleneceği hakkında genel geçer kurallar yoktur. Bu yüzden uzmanlık belgesi,
alanındaki belirli sürelik tecrübe gibi ölçütler konulabilir.
15-20 uzmandan bir şeyler
yapmalarını beklemek genelde zordur ama bu konuda zorluk yaşanması düşük
ihtimaldir. Çünkü tüm yapmaları gereken, her gün karşılaştıkları durumları
içeren ve uzmanlık alanlarına giren soruları cevaplamaktır. Hiçbir ön hazırlığa
gerek yoktur. Buradan önemli bir nokta, kimin hangi soruyu nasıl cevapladığının
gizli kalacağının garantisini vermektir. Bu garanti verilmediği zaman
uzmanların katılımı azalabilir.
Öğrencilere sınav için
verilecek sürenin, 20-25 maddeye yerleştirilmiş 60-90 soru için yaklaşık 1 saat
olması uygundur. Ama önemli olan, bu sınava aşina olmayan öğrencilere sınav
öncesi yeterli bilgi verilmesidir.
Sınavın kalitesini
belirlemek için önce pilot uygulama yapmak önemlidir. Böylelikle sorunlu
maddeler tespit edilerek düzeltilir. Ama bu sınavın doğası, sınavın zorluğunun
ve ayırt ediciliğinin sınava giren katılımcının kendine has özelliklerine göre
çok fazla değişmesine neden olmaktadır. Dolayısıyla iyi işlemeyen maddeler, sınav
sonrasında hem uzmanların hem de öğrencilerin işaretledikleri seçeneklerin
dağılımıyla ilgili bir inceleme yapılmasını gerektirebilir.
Sınavdaki kaliteli soru,
uzmanların büyük çoğunluğu tarafından belirli bir seçeneğin seçildiği, bunun
yanında o seçeneğe yakın seçenekleri seçen uzmanların da bulunduğu sorudur.
Bütün uzmanların tek bir seçeneği seçtiği soru kaliteli değildir, tek doğru
cevaplı çoktan seçmeli soruya dönüşmüştür. Seçeneklerin her birinin eşit sayıda
uzman tarafından seçildiği soruların ise ayırt ediciliği yoktur. Bazı
durumlarda, uzmanların büyük kısmı bir soru için mesela +1 ve +2 seçeneklerini
seçmişken geri kalan az kısmı -2 gibi çok ters bir seçeneği işaretlemiş
olabilir. Böyle durumlarda o azınlığı yok saymanın sınav sonuçlarının
güvenilirliğine anlamlı bir etki yapmadığı, hatta bütün sorularda sürekli
olarak çoğunluğun görüşünün tamamen zıttını seçen uzmanın tamamen yok
sayılmasının da bir sorun oluşturmayacağı gösterilmiştir.
Öğrencilerin verdikleri
cevapların incelenmesi de kalite hakkında bilgi verir. Madde-toplam korelasyonu
negatif olanlar ve 0.05’ten küçük olan maddeler sınavdan çıkarılabilir. Ancak
kesinlikle çıkarılması gerektiği anlamına gelmez çünkü bu, konu alanlarındaki
ya da uzmanların yeterliliğindeki heterojenliği gösteriyor olabilir. Madde
çıkarılmadan önce bunlar da göz önüne alınmalıdır. Ayrıca, güvenilirliği
yeterli olmayan maddeleri sınavdan çıkarırken kapsam geçerliliğine vereceği
zarar da unutulmamalıdır.
Senaryo uygunluk
sınavlarında geçme/kalma puanını belirlemek için belirlenmiş ortak bir yöntem
henüz oluşturulmamıştır. Buna rağmen birkaç yöntem önerilebilir. Bunlardan
biri, geçme puanını, sınava giren uzmanların aldığı puanların ortalama -2SD
seviyesi şeklinde belirlemek olabilir.
Bu içerik tamamen
aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek
için oluşturulmuştur.
Kaynak
Lubarsky S, Dory V, Duggan
P, Gagnon R, Charlin B (2013) Script concordance testing: From theory to
practice: AMEE Guide No. 75. Medical Teacher, 35:3, 184-193. DOI:
10.3109/0142159X.2013.760036
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz:
Senaryo Uygunluk Sınavı Nasıl Hazırlanır? - PDF
Senaryo Uygunluk Sınavı Nasıl Hazırlanır? - PDF
Teşekkürler
YanıtlaSil