Dizinin ilk bölümünde,
OSCE henüz ortaya çıkmamışken performans değerlendirmesi için kullanılan
yöntemler ele alınmıştı. Serinin bu bölümünde OSCE’nin temel özelliklerini
konuşacağız.
OSCE’den önce onun yerine
kullanılan yöntemlerde ölçme-değerlendirme, kullanılan hastaların o anki
durumlarından, değerlendiricilerin sınav içeriğiyle ilgili kişisel
görüşlerinden, standardize olmayan notlandırma sisteminden oldukça
etkilenmekteydi. Hastaların farklı farklı olmaları, değerlendiricilerin kendi
konularına önem verip kendi kafalarındaki cevapları beklemesi, her
değerlendiricinin kendine has notlandırma sisteminin olması, sınavın
tutarlılığını çok ciddi zararlar vermekteydi.
Oysa sınavın sonucunu
etkileyen tek şey, öğrencinin performansı olmalıdır. Bu yüzden Ronald Harden
1972’de OSCE’yi Dundee’de uygulmaya başladı ve 1975’te literatüre kazandırdı.
OSCE’de öğrenci performansı dışındaki bütün bileşenler kontrol altında ve sabit
tutulmaya çalışılarak kaliteli bir sınav oluşturulmak istenir.
OSCE,
ölçme-değerlendirmede kullanılan bir araçtır. İsminde de geçtiği üzere
nesnelliğe ve standardizasyona dayanır. Simüle (gerçek mesleki hayatın dışı)
bir ortamda öğrencilerin performansları ölçülür. Bu ölçüm, öğrencilerin süre
kısıtlaması olan istasyonlara girip çıkması sürecinde yapılır.
Standardizasyonun sağlanması için, her değerlendirici aynı puanlama rehberini
(rubrik) kullanır.
Harden’ın sunduğu OSCE,
18 istasyona ek 2 dinlenme istasyonunu içermekteydi. Her istasyona verilen süre
4.5’er dakika, geçiş için de yarım dakikaydı. Sınavın toplam süresi 100
dakikaydı. Her istasyonda öykü alma ya da muayene becerileri gibi tek bir
yeterlilik sınanıyordu.
Harden’ın sunduğu istasyonlar ve içeriği Şekil 1’de gösterilmiştir.
Şekil 1: Harden tarafından oluşturulmuş 18 istasyonlu OSCE. (Kaynak: AMEE Guide No. 81 Part I)
OSCE’nin Farklı Türleri
OSCE farklı çeşitlere
de evrimleşmiştir. Bunlardan bazıları;
OSPE: Nesnel
Yapılandırılmış Pratik Sınav (Objective Structured Practical Examination);
bilginin, verileri yorumlama becerilerinin ve pratik becerilerin klinik dışı
ortamda ölçümüdür.
OSATS: Teknik Becerilerin
Nesnel Yapılandırılmış Değerlendirmesi (Objective Structured Assessment of
Technical Skills), özellikle cerrahi branşlardaki öğrencilerin teknik
becerileriyle ilgili gelişimleri hakkında geri bildirim vermek için kullanılır.
OSVE: Nesnel
Yapılandırılmış Video Sınavı (Objective Structured Video Examinations), bir
hekim-hasta görüşmesinin video kaydı öğrenciye izletilir ve sorular yöneltilir.
Cevaplar yazılı olarak standardize bir biçimde alınır.
TOSCE: Takımlar İçin
Nesnel Yapılandırılmış Klinik Sınav (Team Objective Structured Clinical
Examination), biçimlendirici değerlendirme için kullanılır. Değerlendiriciler
de öğrencilerdir. Böylelikle akran değerlendirmesi sonucu öğrenme meydana
gelir.
OSCE Neyi Ölçer?
OSCE’nin yeterliliği
ölçtüğünü söyleyenler mevcuttur ancak bunun nedeni küçük bir yanlış
anlaşılmadır. Çünkü yeterlilik, “acemi, gelişmeye başlayan, yeterli, deneyimli,
uzman” şeklindeki performans aralığındaki bir noktadır sadece. Yani OSCE’nin
ölçtüğü şey yeterlilik değil, performanstır. OSCE’nin “Workplace Based
Assessment”tan farkı ölçtüğü şey değil, ölçümün yapıldığı yerdir.
OSCE, Miller
piramidindeki “yapar” basamağını değil, “gösterir” basamağını ölçer. Gerçek
klinik ortamdaki gerçek performansını değil, simüle ortamdaki performansını
ölçer. Bu ikisi arasındaki fark büyüktür; gerçek mesleki yaşamda simüle ortama
göre, performansı etkileyen bazı unsurlar vardır. Bunlar takım çalışması,
liderlik, kaynak yönetimi, durumsal farkındalık gibi unsurlardır. OSCE formatı
kullanarak bunları ölçmek zordur. Zaten bu gibi becerileri ölçmek için
kullanılan başka yöntemler vardır.
OSCE ile bilgi, tutum ve
beceri alanlarının hepsine dair ölçümler yapılabilir ama burada dikkat edilmesi
gereken önemli nokta, mesela çoktan seçmeli sorularla ölçülebilecek hatırlama
düzeyindeki bir bilgi için OSCE düzeneğine emek harcamak akıllıca olmamasıdır.
Çünkü bu tür bilgiler basit birer kalem ve kâğıtla ölçülebilir. Ama öykü alma
gibi beceriler için OSCE oldukça uygundur. Çok sayıda beceriyi aynı istasyonda
ölçmeye çalışmak da uygun değildir. Bir istasyonun içinde önce öykü alıp sonra
laboratuvar sonuçlarını yorumlayıp üstüne bir de tanı koymayı gerektiren
düzenek, gerçek mesleki yaşamla örtüşse de sınırlı sürede gerçekleştirmenin
zorluğundan dolayı OSCE’ye uygun değildir.
Bu durum OSCE’ye,
bütüncül olan klinik davranışları istasyonlara bölerek izole ettiği yönünde eleştiriler
getirilmesine sebep olmaktadır. Bunu aşmak için, sınav hazırlanırken bütüncül
bakışın olabildiğince korunmaya çalışılması iyi olacaktır.
Bazı Özellikleri ve Kullanım Alanları
İyi düzenlenmiş bir OSCE,
yüksek düzeyde geçerlilik (ölçmek istenen şeyi ölçme) ve güvenilirlik (farklı
zamanlarda yapıldığında bile az hata ile aynı sonuçları verme) seviyesine
sahiptir. Ancak kaliteli bir OSCE için yoğun uğraşlar gerekir. Bu yüzden OSCE,
uygulanabilirlik açısından zayıflık barındırır.
OSCE hem mezuniyet öncesi
hem de mezuniyet sonrası tıp eğitiminde dünyanın birçok yerinde
kullanılmaktadır. ABD, Birleşik Krallık ve Kanada’daki çoğu tıp fakültesinde
mezuniyet öncesi yıllarda dönem sonunda geçmek için verilmesi gereken bir sınav
olarak, Birleşik Krallık’ta mezuniyet sonrası Royal College sınavlarında,
mezuniyet öncesi biçimlendirici değerlendirme için, mezuniyet sonrası eğitim
sonucu alınacak sertifikalar için OSCE kullanılmaktadır.
Sonuç olarak OSCE, her
ölçme-değerlendirme derdine deva bir ölçme aracı olarak değil, diğer ölçme
araçlarının yapamadıklarını yapmak için imdada yetilen bir araç olarak
görülmelidir. Çünkü hazırlanması ve uygulanması ciddi bir koordinasyon
gerektirir.
Bir sonraki yazı: OSCE Yazı Dizisi-3 | OSCE’nin Hazırlanması
Bu içerik tamamen
aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek
için oluşturulmuştur.
Kaynak
Khan KZ, Ramachandran S,
Gaunt K, Pushkar P (2013) The Objective Structured Clinical Examination (OSCE):
AMEE Guide No. 81. Part I: An historical and theoretical perspective. Medical
Teacher, 35:9, e1437-e1446. DOI: 10.3109/0142159X.2013.818634
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-2 | OSCE’nin Temel Özellikleri
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-2 | OSCE’nin Temel Özellikleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder