27 Ağustos 2019 Salı

OSCE Yazı Dizisi-3 | OSCE’nin Hazırlanması

OSCE Yazı Dizisinin önceki 2 bölümünde;


konuları ele alınmıştı. Bu yazı, OSCE öncesi hazırlık sürecini anlatacak.

Organizasyon Yapma

OSCE’yi başarıyla hazırlayıp uygulamak emek ister, bu nedenle süreç boyunca çok sayıda kişinin katılımına gerek duyulur. İşin içinde çok sayıda kişi olunca, onları yönlendiren bir koordinatör belirlenmesi uygun olacaktır. Bu kişinin OSCE konusunda teorik ve pratik anlamda bilgi sahibi olması gereklidir çünkü sorumluluk ve hesap verilebilirlik direkt bu kişiyle ilgili konulardır.
Bir fakültenin bütün ölçme-değerlendirmeyi OSCE üzerinden yapması düşünülemez. Dolayısıyla farklı ölçme araçları da programda mevcut olacaktır. OSCE’nin ne zaman yapılacağını gösteren takvim baştan düzenlenmelidir.

Plan (Blueprint) Hazırlama

Sınavın içeriğinde nelerin olacağını ve ne kadar uzunlukta kaç istasyondan olacağını belirleyen bir plan (blueprint) hazırlamak önemlidir. Bu planda, fakültenin öğretim programında yer alan yeterlilikler dikkate alınmalıdır. Sınav, OSCE ile ölçülmesi istenen yeterliliklerin tamamını kapsamalı, yani kapsam geçerliliğine önem verilmelidir. 

Bunu yapmak için iki boyutlu bir Belirtke Tablosu kullanılabilir. Tablonun yatay düzlemine sınanacak yeterlilikler (öykü alma, iletişim becerileri, fizik muayene, tedavi vs.), düşey düzlemine ise konu alanları yazılıp tablonun içine bunlarla eşleşen sorular yerleştirilir. Toplam soru sayısı, hangi konunun veya yeterliliğin kaç soruyla sınandığı, dahil edilmemiş bir yeterlilik olup olmadığı gözler önüne serilmiş olur. Bu plan, OSCE’den sorumlu ekip tarafından yapılabilir ama yüksek kaliteli bir OSCE için çeşitli uzmanlara Delphi tekniği ile danışılması daha uygundur.

İstasyon Sayısını ve Süreyi Belirleme

Planda, sınavın kaç istasyondan oluşacağı da belirlenir. Genelde bir OSCE sınavı için önerilen, toplam istasyon sayısının 14-18 adet olmasıdır. Bu istasyonların her biri için öğrencilere verilen süre genelde 5-10 dakikadır. İstasyon sayısı ve verilecek toplam süre, güvenilirlik ve geçerlilik gibi bizim için çok önemli iki parametreyi doğrudan etkiler. Sürenin optimum miktarda olması, istasyon sayısının fazla olması sınavın bu anlamdaki kalitesini artırır. Çünkü sınırlı sayıda vakayla değil, çok sayıda farklı vakayla yapılan sınavın güvenilirliği ve geçerliliği yüksek olur.

Soru/İstasyon Bankası Oluşturma

Henüz OSCE için hiç istasyon oluşturulmamış bir fakültede, istasyon oluşturmak için başlangıç noktası olarak seçilecek esas malzeme, daha önce hazırlanmış olan plandır (blueprint). İstasyonların içeriğini yazacak kişilerin belirlendikten sonra bu kişiler plandan yola çıkarak istasyon oluştururlar. Bu kişileri, koordinatör seçer. Seçilen kişilerin OSCE’nin ne olduğunu ve amaçlarını bilmesi elzemdir. Bilmeyenler için çeşitli bilgilendirmelerde bulunulabilir.

Çok çeşitli istasyon türleri vardır. Bunlar; bir gözlemci gerektiren istasyonlar, gözlemci gerektirmeyen istasyonlar, teknoloji destekli istasyonlar, birbirine bağımlı istasyonlar olarak ifade edilebilir. Bu istasyonların yapısı, olumlu yanları, sınırlılıkları, fakültenin amaçlarıyla ne kadar örtüştüğü bilinmelidir. Uygun tür ya da türler seçildikten sonra bir şablon hazırlanmalıdır. Şablonda, istasyon için gerekli olan her madde belirtilmelidir. İstasyon yazarları bu şablonu doldururlar ve böylece standardizasyon sağlanır. İçerikleri farklı olsa da her istasyon aynı biçimsel özelliklere sahip olmuş olur ve bir istasyon için gerekli her ne varsa gözden kaçırılmadan baştan belirlenir.

İstasyonlar yazıldıktan sonra, bu istasyonlardan alınacak puanlar da belirlenir. Bunun için değerlendirme rubriği veya ölçeği oluşturulmalıdır. Çeşitli değerlendirme rubrikleri ve ölçekleri mevcuttur. Rubrik oluşturma hakkında daha ayrıntılı bilgi, dizinin ilerleyen serilerinde yer alacaktır.
Yeni oluşturulmuş istasyonların diğer yazarlarla beraber küçük grup çalışması şeklinde değerlendirilmesi ve üzerinde düzenlemeler yapılması, istasyonun kalitesini artırmak adına faydalıdır. 

Yazım ve diğer yazarlarla değerlendirme bittikten sonra pilot uygulama yapılır. Burada, uygulamadaki aksaklıklar, istasyonların iyi çalışıp çalışmadığı görülür ve gerekli düzenlemeler yapılır. Bunun yanında, yeni istasyonlar geliştirildikçe psikometrik analizler de yapılmalıdır.

Rubrik Oluşturma ve Standart Belirleme

Puanlama rubriği, bir görevin icra edilmesi sırasında beklenenleri içeren değerlendirme aracı olarak tanımlanır. Çeşitli türleri vardır ama iki ana tipi, “analitik” ve “bütüncül” tiptir.

Analitik rubrik, kontrol listesi türündedir. İstasyonda öğrenciden beklenenlerin bir listesidir. Değerlendirilen içeriği ve çıktıları yansıtacak şekilde hazırlanır. Kontrol listesindeki her bir madde yaptı/yapmadı veya evet/hayır gibi ikili seçeneklerle değerlendirilebilir ama bu, performansın kalitesi hakkında bilgi vermez. Bu yüzden 5’li ya da 7’li tip ölçek kullanılabilir. Fakat çoklu seçeneklerin yer alması da değerlendiricilerin kişisel kanaatlerinin ön plana çıkmasına neden olarak güvenilirliğe zarar verebilir. OSCE’nin geliştiricisi olan Harden, ikili seçenek kullanmıştır.

Bütüncül rubrikte ise yapılması gerekenlerin ayrı ayrı değerlendirilmesi yerine toplamı birlikte değerlendirilir. Zaten uzman birinin bir görevi yerine getirmesi düşünüldüğünde bunun basamak basamak değil de akıcı bir bütün olarak meydana geldiği görülür. Bu tür rubriklerin, istasyonlar arası güvenilirliği sağlamada ve daha iyi bir yapı geçerliliği oluşturmada,  kontrol listesi yaklaşımından daha iyi sonuç verdiğine dair kanıtlar vardır. Belirtmek gerekir ki bütüncül yaklaşım, diğer becerilerin yanında özellikle iletişim becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılmaya uygun bir yaklaşımdır. 

Standart belirleme, geçme/kalma kararının verilmesinde önemli bir rol oynar. “Çan eğrisi” olarak bilinen bağıl (norm-referenced) değerlendirme, öğrenci grubunun genelinin düşük not aldığı bir durumda performansı kötü olan öğrencilerin bile geçer not almış olmasına neden olabilir. Bu da öğrencilerin, sahadaki gereklilikleri karşılayamayacak türden hekimler olmalarına neden olur.

Bağıl değerlendirme yerine mutlak (criterion-referenced) değerlendirme kullanılmalıdır. Bu yaklaşımla, bir not seviyesi belirlenir ve o seviyeyi geçemeyenler sınavdan geçemez. Geçme/kalma sınırını belirlemek için çeşitli yöntemler vardır. O yöntemlerden yaygın kullanılan bir tanesi Angoff’tur. Ancak bu yöntem daha çok, çoktan seçmeli sorular içeren sınavlara uygundur. OSCE’de Sınır Grup ve Karşıt Grup yöntemleri kullanılabilir.

Değerlendirici Havuzu Oluşturma

Değerlendiriciler, notlandırmada baş rol oynarlar. Bu yüzden o kişileri seçmek ve eğitmek, sınavın güvenilirliği açısından önemlidir. Doktorların öğrencileri değerlendirmesi alışılageldik bir durumdur ancak sınav için yeterli sayıda doktor bulmak zordur. Bu yüzden, değerlendirici olarak kullanmak üzere doktor olmayan kişiler de seçilebilir. Simüle hastaların bu konuda doktorlarınkiyle iyi korelasyon içeren sonuçlar verdiği görülmüştür. Doktor olmayan kişilerin değerlendirmeleri, kontrol listesi kullanıldığında güvenilirliği sağlayabilirken bütüncül değerlendirmede çok iyi sonuçlar vermemektedir. Değerlendirici ister doktor olsun ister olmasın, OSCE’deki değerlendirici rolü için eğitim alması gerekir.

Değerlendirici eğitiminin seviyesi, bu eğitime katılanların bilgi ve birikimine göre ayarlanmalıdır. Eğitimde OSCE’nin amaç ve hedefleri, standardizasyonun sağlanması için rubriklerin nasıl kullanılacağı, yazılı ve sözlü geri bildirimin nasıl verileceği, öğrenci notlarının gizliliğinin nasıl sağlanacağı gibi konular ele alınır. OSCE’de kullanılan yöntemler değiştikçe, daha önceden eğitim almış kişilerin yeniden eğitim alması gerekebilir.

Simüle/Standardize Hastaların Eğitimi

OSCE simüle ve standardize hastaların aktif katılımını gerektiren bir sınavdır. Çünkü mesela iletişim becerilerinin değerlendirileceği öykü alma, hasta olmadan gerçekleştirilemez. OSCE’de gerçek hastalar da kullanılabilir ama ister simüle hasta olsun ister gerçek hasta olsun OSCE’de yer almaları için eğitim almaları gerekir. Klinik durumları öğrencilere hep aynı şekilde sunabilmeleri önemlidir. Konu hakkında daha ayrıntılı bilgi için Simüle Hasta / Standardize Hasta başlıklı yazıyı okuyabilirsiniz.


Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek için oluşturulmuştur.

Kaynak

Khan KZ, Ramachandran S, Gaunt K, Pushkar P (2013) The Objective Structured Clinical Examination (OSCE): AMEE Guide No. 81. Part II: Organisation & Administration. Medical Teacher, 35:9, e1447-e1463. DOI:10.3109/0142159X.2013.818635

Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: OSCE Yazı Dizisi-3 | OSCE’nin Hazırlanması

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder