2 Eylül 2019 Pazartesi

Geri Bildirim Verirken Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Noktalar


Biçimlendirici (formative) değerlendirmede önemli bir yere sahip olan geri bildirim, “tıp eğitiminin kalbi” olarak nitelendirilir. Öğrencinin “nereye gidiyorum, nasıl gidiyorum ve ne yapmalıyım” gibi değerli sorularının cevaplanmasına yardımcı olur. Öğrencinin nereye gittiğini söyleyebilmek için iyi tanımlanmış bir amacın olması gerekir. Çünkü amaç olmadan, şimdiki durum ile olması gereken arasında karşılaştırma yapmak mümkün olmaz. Ayrıca, bir amaç varlığında öğrenciler geri bildirim almaya daha açık olur. Şimdiki durumun tespiti sonrasında, olması gerekenle aradaki farkı kapatmak için yapılması gerekenlerin tartışılması da ayrıca önemlidir.

Geri bildirimin sıcağı sıcağına verilmesi mühimdir. Geri bildirimin etkililiğini artırmak için, öğrenciyi bu geri bildirimi sahiplenmesi yönünde teşvik etmek gerekir. Geri bildirim vermeden önce öğrencinin kendi kendini değerlendirmesi de faydalı olacaktır. Geri bildirim verilirken öğrencinin kendi düşüncelerini belirtme fırsatı bulması yararlıdır. Geri bildirim sonrasında bir eylem planı düşünülmesi de önemlidir çünkü alınan geri bildirimler dönüşüm için kullanılmadığında, her değerlendirmede aynı sorunların tespiti yapılıp durulur.

Etkili bir geri bildirim için dikkat edilmesi gereken bazı noktalar şunlardır:

  • Uygun bir zaman ve yer ayarlanmalı
  • Genel performans değil, spesifik davranışlar konu edilmeli
  • Niyet gibi gözle görülmeyen kısımlar yerine, gözlenen somut davranışlar hakkında geri bildirim verilmeli
  •  Öğrencinin hazmedebileceği miktarda geri bildirim verilmeli
  • Yargılayıcı bir üsluptan kaçınılmalı
  • Tehdit edici olmayan, saygılı, farklı fikirlere açık bir ortam oluşturulmalı
  • Kişiliğe odaklanılmamalı
  • Gelişim için ne yapılabileceğine dair fikirler sunulmalı
  • Yapılması gerekenlerle ilgili iyi tanımlanmış amaçlar belirlenmeli

Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek için oluşturulmuştur.
 
Kaynak

Norcini J, Burch V (2007) Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Medical Teacher, 29:9-10, 855-871. DOI: 10.1080/01421590701775453

Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz:
Geri Bildirim Verirken Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Noktalar - PDF

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder