Düzey belirleyici
(summative) değerlendirme yöntemleriyle, öğrenciyle ilgili geçti/kaldı gibi
kararlar verilir. Oysa biçimlendirici (formative) sınavlarda esas amaç
öğrenciye geri bildirim vermektir. Geri bildirim ile; öğrencinin gelişimindeki
eksik noktalar ile ilgili bilgilendirme, neye ihtiyacı olduğu ve bu
ihtiyaçların nasıl giderilebileceği, uygun öğrenme faaliyetlerine
yönlendirilmesi gibi işlevler yerine getirilir. Bu gibi özellikler dikkate
alındığında, geri bildirimin “tıp eğitiminin kalbi” olarak tasvir edilmesi
şaşırtıcı değildir.
Geri bildirimin bu
önemine rağmen, geçmişte bu anlamda ciddi bir eksiklik yaşanmıştır. Mesela
öğrencilerin klinikte gerçekleştirdiği performansın hem mezuniyet öncesi hem de
mezuniyet sonrası dönemde çok az sayıda gözlendiği, bununla beraber etkin bir
geri bildirim mekanizmasının kullanılmadığı belirlenmiştir. Bu yüzden Mini-CEX
ve DOPS gibi biçimlendirici değerlendirme yöntemlerinin kullanılmasına önem
verilmeye başlanmıştır.
Bu gibi yöntemler
biçimlendirici (formative) değerlendirme amacıyla kullanıldığı gibi düzey
belirleyici (summative) değerlendirme için de kullanılabilir. OSCE’nin gerçek
mesleki yaşamdaki performansı değil, yapay bir ortamda gerçekleştirilen
performansı değerlendirmeyi sağladığı göz önüne alınacak olunursa; gerçek
mesleki yaşamın içinde gözlenen öğrencinin gerçek performansını değerlendirmeye
yarayan Mini-CEX ve DOPS gibi yöntemlerin ne kadar değerli olduğu anlaşılır.
Biçimlendirici bazı
değerlendirme yöntemleri şunlardır: Mini-CEX (Mini-Clinical Evaluation Exercise),
DOPS (Direct Observation of Procedural Skills), CbD (Case-based Discussion), MSF
(MultiSource Feedback)
Mini Klinik Sınav (Mini-CEX)
Mini klinik sınavda
öğrenci, gerçek bir hastayla doğal bir klinik ortamda etkileşime girer ve bu
süreç bir gözlemci tarafından değerlendirilir. Öğrenci bu süreçte öykü alma,
muayene gibi bazı görevleri yapar. Öğrenci-hasta karşılaşması poliklinikte,
serviste, ilk kez hasta karşılama şeklinde, daha önceden gelmiş hastanın
takiplerinde gibi çok farklı durumlarda gerçekleştirilebilir.
Öğrenci gözlemleyen
fakülte mensubu, öğrenciyi değerlendirirken 9’lu ölçek içeren bir form
kullanır. 1-3 yetersiz, 4-6 yeterli, 7-9 üstün anlamına gelir. Değerlendirilen
özelliklerden bazıları; öykü alma, muayene, profesyonellik, klinik akıl
yürütme, danışmanlık, organize olma, etkililik ve bütüncül performanstır.
Değerlendirilecek özellikler, öğrencinin gerçekleştirdiği görevin doğasına göre
değişir (mesela Toplum Sağlığı Merkezi’ndeki görevler).
Öğrenci-hasta
karşılaşmasına yaklaşık 15 dakika ayrılır. Sonrasında 5-10 dakika süresince
geri bildirim verilir. Gözlemci, kullandığı forma da yorumlarını yazar ve bu
formu öğrenciye verir. Eğer bu sınav düzey belirleyici (summative) bir amaçla
da kullanılıyorsa, değerlendirme formunun bir nüshası not verilmesi için
fakültede kalır. Mini klinik sınav sadece bir kez yapılıp biten bir sınav
olmamalıdır; değişik zamanlarda, farklı ortam ve durumlarda tekrar tekrar
yapılmalıdır.
Prosedürel Becerilerin Doğrudan Gözlemi (DOPS)
Endotrakeal entübasyon,
nazogastrik sonda takma, damar yolu açma gibi prosedürel becerilerin
gerçekleştirilirken gözlenmesi ve bir değerlendirme formu aracılığıyla
değerlendirilmesine dayanan yöntemdir. Öğrenciye birden altıya kadar bir puan
verilir. 1-2 beklenen yeterlilik seviyesinin altını, 3 sınırda seviyeyi, 4
beklenen yeterlilik seviyesini, 5-6 ise beklenen seviyenin üstünü gösterir.
Değerlendirme farklı gözlemciler tarafından farklı zaman ve durumlarda yapılır.
15 dakikalık gözlemin sonrasında 5 dakika geri bildirim verilir.
DOPS, gerçekleştirilen
prosedürel becerilerin kayıt altına alınması bakımından karne (logbook) ile
benzerlik gösterir ama karneden çok farklıdır. Çünkü karnede bu becerilerin
gerçekleştirildiği basit bir şekilde kaydedilirken, DOPS’ta bu becerilerle
ilgili yapılandırılmış bir geri bildirim mekanizması vardır. Dolayısıyla,
karneden farklı olarak, bu becerilerin gerçekleştirilme kalitesi hakkında bilgi
verir.
Vaka-Tabanlı Tartışma (CbD)
Bu yöntemde öğrenci, daha
önceden kaydettiği iki vakayı değerlendiriciye sunar. Değerlendirici, bu
vakalardan birini seçer ve hasta danışma, tedavi, takip ve profesyonellik gibi
açılardan öğrenciyle tartışır. Buradaki amaç, öğrencinin gerçek bir vakaya
nasıl yaklaştığını gözlemleyerek onun klinik akıl yürütme becerisini
değerlendirmektir. Tartışma en fazla 20 dakika sürer ve sonrasında 5 dakikalık
bir geri bildirim verilir.
Çok Kaynaklı Geri Bildirim / 360 Derece
Değerlendirme (MSF)
Bu yöntemde öğrenci
hakkındaki performans bilgileri ve geri bildirimler, yapılandırılmış formlar
aracılığıyla çok sayıda kaynaktan (öğrencinin kendisi, akranlar, diğer
hekimler, hemşireler, personeller vd.) sistematik bir şekilde toplanır. Formda,
öğrencinin hasta bakımı, iyi klinik uygulama, öğrenme ve öğretme, hastalarla
ilişki, iş arkadaşlarıyla ilişki ve toplam değerlendirme için not verilir. Aynı
zamanda bu konularda yorumlar da forma eklenir.
Toplanan formlar
öğrencinin danışmanı tarafından incelenir. Sonrasında danışman, öğrenciye geri
bildirim verir. Bu geri bildirimde alınan puan ortalamasının grafiği sağlanır.
Bununla beraber, öğrenci hakkında yapılan yorumlar da direkt alıntılar şeklinde
öğrenciye sunulur. Yorumların kim tarafından yapıldığı bilgisi öğrenciye
verilmez. Öğrenci, geri bildirim aldıktan sonra danışmanıyla beraber bir eylem
planı yapar. Bu süreç yılda iki kez gerçekleştirilir.
Yöntemin bu yazıda
bahsedilen diğer yöntemlerden farkı, spesifik bir hasta-hekim görüşmesini
değil, rutin performansı değerlendirmede kullanılabilmesidir.
Dikkat Edilmesi Gereken Bazı Noktalar
Bütün bu yöntemlerin
etkili şekilde kullanılması için dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır.
Öncelikle, fakülte
yönetiminin biçimlendirici değerlendirmeye ve geri bildirime önem vermesi
gereklidir. Çünkü yapılan çalışmalarda, fakülte desteğinin düşüklüğünün bu gibi
değerli faaliyetlerin en büyük sınırlayıcısı olduğu ortaya çıkmıştır.
Dolayısıyla bu yöntemlerin öneminin anlaşılması, kullanılması için bir
öncüldür. Değerlendiricileri bu faaliyetlere etkin bir şekilde katılmaya teşvik
etmek gereklidir. Bunun için, hekimlerin klinik yükünün azaltılması ve eğitim
faaliyetlerine katılımın takdir edilip ödüllendirilmesi bir strateji olarak
benimsenebilir. Başka bir strateji ise sadece biçimlendirici değerlendirme ve
geri bildirime dayalı eğitim faaliyetleri için görev yapan hekimler istihdam
etmektir.
Dikkat edilmesi gereken
bir diğer nokta, geri bildirimlerin kalitesidir. Değerlendiriciler, etkili geri
bildirimin nasıl verildiği konusunda eğitilmelidir. Her geri bildirimin sonunda
eylem planı oluşturulmalıdır. Çünkü sadece sorunun tespiti, o sorunun
giderilmesi için yeterli olmaz.
Bu içerik tamamen aşağıdaki kaynaklardan yararlanılarak, sizi o asıl kaynaklara başvurmaya teşvik etmek için oluşturulmuştur.
Kaynak
Norcini J, Burch V (2007)
Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Medical
Teacher, 29:9-10, 855-871. DOI: 10.1080/01421590701775453
Şenol Y (2015) Klinikte Eğitimin
Değerlendirilmesi: Mini Klinik Değerlendirme Sınavı (Mini-KEDS). Toraks Cerrahisi
Bülteni, 2015; 9: 246-52. https://www.toraks.org.tr/uploadFiles/book/file/119201516565-11092015246252_MINIKEDS.pdf
Tengiz Fİ, Şahin D (2014)
Klinikte Eğitimde Yeni Bir Ölçme Yöntemi: Mini Klinik Değerlendirme. Tıp
Eğitimi Dünyası, 13 (39), 13-18. https://dergipark.org.tr/ted/issue/21323/228741
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: Mini-CEX, DOPS ve Diğerleri: Klinik Performansı Değerlendirme Yöntemleri - PDF
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: Mini-CEX, DOPS ve Diğerleri: Klinik Performansı Değerlendirme Yöntemleri - PDF
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder