Profesyonelizmin
hekimlikteki önemi Hipokrat Yemini’ne bile yansımış olsa da mezuniyet öncesi
ve sonrası dönemdeki en zorlu konulardan biri profesyonelizmdir. Çünkü eğitim
programına entegrasyonu bazı zorluklar içermektedir.
Öğrencilerin
profesyonelizmi benimsemesi için; profesyonelizmin tanımı, içinde bulunulan
kültür de gözetilerek iyi yapılmalı, öğrencilerin sürekli mesleksel gelişimi
benimsemeleri sağlanmalı ve profesyonelizmin ölçme-değerlendirmesi
yapılmalıdır.
Profesyonelizmin eğitim
programına entegre edilmesini 7 adımda ele alabiliriz.
Adım 1: Profesyonelizmin tanımının yapılması.
Profesyonelizmin
tanımlanması için öncelikle, geçmişten bugüne nasıl değerlendirildiğini
incelemek gerekir.
Profesyonelizm
kelimesinin kökeninde yer alan meslek (profession), toplumun refahı ve
kişilerin iyiliği için kullanılan bilgi ve beceriler bütününü içeren bir iş
olarak tanımlanmaktadır. Geçmişte hekimler, bu tanımla paralel olarak, sıhhatin
dağıtıcısı olarak görülürdü ve hastaların bu konuda söz hakkı talebi yoktu.
Geçen zaman içinde toplumun hekim algısı değişti, bir hekimin sahip olması
gereken bilgi ve beceriler arttı, bilgi teknolojileri alanında bir devrim
gerçekleşti, hasta merkezli anlayış hâkim oldu. Bütün bunlar hekimlik
mesleğinin algılanma şekline etki etti. Dolayısıyla profesyonelizmin anlamı da
sürekli evrildi.
1980’lerde American Board
of Internal Medicine (ABIM) profesyonelizmin ne olduğunu ifade etme çabasına
girdi (Ek Not: Mini-CEX yöntemini oluşturan da ABIM’dir). Bunun için anahtar
bileşenler tanımladı: Özgecilik (altruism), hesap verilebilirlik
(accountability), sorumluluk (duty), mükemmellik (excellence), saygınlık
(honour), dürüstlük (integrity) ve saygı (respect). ABIM’in bu hareketinden
sonra çok sayıda tıp fakültesi, programlarında profesyonelizme yer vermeye
başladı ve alana büyük bir etkisi oldu. Bu tanımlama kolay olsa da
gözlenebilirlik açısından kusurluydu, çünkü somut çıktılara dönüştürmek
zordu.
Avrupa’dan ve ABD’den
birçok kuruluş 2002 yılında bir araya gelerek ortak bir çerçeve oluşturmaya
çalıştılar. Çerçeveyi üç temel prensip üzerine inşa ettiler: Hasta refahının
öncelenmesi, hastanın özerkliği ve sosyal adalet. Hekimin 9 sorumluluğunu ifade
ettiler:
1. Mesleki yeterlilik;
bilgi ve becerileri geliştirmenin yaşam boyu sürdürülmesi
2. Hastaya karşı dürüstlük; tıbbi hataları bile hastaya bildirmek
3. Hasta mahremiyeti; hasta bilgilerini ifşa etmemek
4. Hastalarla uygun ilişki; cinsel ya da mali fayda amaçlı ilişki kurmamak
5. Bakımın kalitesi; hasta güvenliğini sağlamak, tıbbi hatalardan kaçınmak, en iyisini sunmak
6. Sınırlı kaynakların akıllıca dağıtımı
7. Bilimsel bilgi; araştırma yapmak ve yeni bilgi üretmek
8. Çıkar çatışmalarını yöneterek güveni sağlama
9. Profesyonel sorumluluklar
2. Hastaya karşı dürüstlük; tıbbi hataları bile hastaya bildirmek
3. Hasta mahremiyeti; hasta bilgilerini ifşa etmemek
4. Hastalarla uygun ilişki; cinsel ya da mali fayda amaçlı ilişki kurmamak
5. Bakımın kalitesi; hasta güvenliğini sağlamak, tıbbi hatalardan kaçınmak, en iyisini sunmak
6. Sınırlı kaynakların akıllıca dağıtımı
7. Bilimsel bilgi; araştırma yapmak ve yeni bilgi üretmek
8. Çıkar çatışmalarını yöneterek güveni sağlama
9. Profesyonel sorumluluklar
Bütün bu çabalara rağmen
profesyonelizmin ortak bir tanımının olduğunu söylemek zordur. Zaten, yüzyıllar boyunca farklı şekillerde
yorumlanmıştır. Bu yüzden tanımın, içinde bulunulan zamana, kültüre ve kurumun
değerlerine göre yapılması gerekir.
Adım 2: Ne beklenildiğinin belirlenmesi, çerçeve
hakkında karara varılması.
Tanım yapıldıktan sonraki
ilk iş, bu tanımı öğrencilere, eğiticilere, yöneticilere ve diğer paydaşlara
tanıtmak ve onların da hemfikir olacağı bir çerçeve oluşturmaktır. Bu,
profesyonelizm ile ilişkili olarak gerçekleştirilecek faaliyetlerin kabulünü
doğurur ve ileride çıkabilecek sorunların en başından halledilmesine imkân
verir. Çerçeve oluşturulunca elde edilen alanlardan yola çıkarak öğrenme
çıktılarını ve yeterlilik eşiğini belirlemek daha kolay olacaktır.
Çerçeveyi oluşturmak
kadar bu çerçeveden öğrencilerin haberdar olması da önemlidir. Öğrenciden
nelerin beklendiği baştan belli olur ve öğrenciler kendilerini bu beklentiye
göre şekillendirirler.
Profesyonelizmin
öğrenilmesi ile ilgili faaliyetler önlük giyme töreninden vaka tabanlı küçük
grup çalışmalarına kadar çok çeşitli şekillerde olabilir. Önlük giyme töreni,
profesyonelizme verilen önemin sembolik ifadesi olarak etkili olabilir.
Profesyonelizmle ilgili faaliyetler genelde klinik öncesi dönemde yer
almaktadır ama bu yeterli değildir. Klinik dönemde de olması ve zamana
yayılması gerekir (dikey entegrasyon ve spiral eğitim programı). Mesela
profesyonelizmin vaka çalışmaları ya da simülasyon kullanılarak her yıl daha
karmaşıklaşan senaryolarla ele alınması buna bir örnektir.
Adım 3: Profesyonelizmin öğretilmesi, öğrenme
modelleri.
Profesyonelizmi öğretme
yolunda, öğrenme modellerini bilmek faydalı olacaktır.
Kolb’un deneyimsel
öğrenme modeli, profesyonelizmin öğretiminde en kullanışlı modellerden biridir.
Bir diğer önemli kavram, yapıp edilenler sürecinde ve hakkında düşünmektir
(reflection). Yerleşik öğrenme (situated learning), yapıp edilenler hakkında
düşünme açısından önemlidir çünkü yerleşik öğrenme somut deneyimle ilişkilidir.
Bu somut deneyim, klinik öncesi dönemde simüle hastalarla ve senaryolarla
olabileceği gibi klinik dönemde rol modellerle de olabilir. Yerleşik öğrenmenin
somut deneyime önem vermesinin nedeni; öğrenmenin bağlama özgü olduğunu,
katılımla gerçekleştiğini ve sosyal anlamda paylaşıldığını kabul etmesidir.
Dolayısıyla, öğrencinin sınıfta değil gerçek klinik ortamda daha etkin bir
öğrenme gerçekleştireceği düşünülür. Gerçek klinik ortamda öğrenmeyle ilgili
hassas nokta, fakültedeki bütün paydaşların (yöneticiler, eğiticiler, personel)
tanımlanmış profesyonelizmin ruhuna uygun hareket etmesi gerekliliğidir.
Adım 4: Formal ve informal programın içinde
deneyimin inşa edilmesi.
Öğrenme modellerinin
teorik yapısını, formal ve informal program sayesinde gerçeğe aktarmak
gereklidir. Bu yüzden profesyonelizme programda yer verilmelidir. Öğrencilerin,
profesyonelizm programda yer aldığında konuyu daha çok önemsediği
belirlenmiştir. Yani sadece informal olarak yer alması, öğretim açısından
eksiklik oluşturacaktır. Ama informal program da yabana atılmamalıdır. Teorinin gerçeğe
aktarılması çeşitli yöntemlerle yapılabilir.
Beklentiyi ifade etmek,
farkındalık yaratmak ve zihni hazırlamak için:
Açık ve net tanımların sağlanması
Amaç ve hedeflerin belirli olması
Açık ve net prosedürlerin ifade edilmesi
Önlük giyme töreni
Hipokrat yemini
Giriş dersleri
Oryantasyon oturumları
Özgecilik üzerine uygulama (workshop) yapılması
Açık ve net tanımların sağlanması
Amaç ve hedeflerin belirli olması
Açık ve net prosedürlerin ifade edilmesi
Önlük giyme töreni
Hipokrat yemini
Giriş dersleri
Oryantasyon oturumları
Özgecilik üzerine uygulama (workshop) yapılması
Formal programda:
Literatürle ilgili tartışma (kitap, makale, şiir, anlatı, tıp tarihi vb.)
Zor vaka tartışması
Sinema
Etik, hümanizm, ekonomi/politika, hukuk alanlarında tartışma
Önemli olaylar üzerine anlatı yazımı
Liderlik, iletişim, “reflection” ve geri bildirim gibi becerilerin öğretimi
Sosyolojik farkındalığın geliştirilmesi
Profesyonelizmle ilgili yayın kulübü oluşturma
Literatürle ilgili tartışma (kitap, makale, şiir, anlatı, tıp tarihi vb.)
Zor vaka tartışması
Sinema
Etik, hümanizm, ekonomi/politika, hukuk alanlarında tartışma
Önemli olaylar üzerine anlatı yazımı
Liderlik, iletişim, “reflection” ve geri bildirim gibi becerilerin öğretimi
Sosyolojik farkındalığın geliştirilmesi
Profesyonelizmle ilgili yayın kulübü oluşturma
Informal (örtük) programda:
Rol modeli olma
Öğrenme iklimi ve liderlik
Deneyimle öğrenme
Rol modeli olma
Öğrenme iklimi ve liderlik
Deneyimle öğrenme
Adım 5: Umulmadık sonuçları tespit etmek: Örtük
program
Platon’a göre bizler
uygulayarak öğreniriz ve en iyi uygulama, erdemli bir insan modelini takip
etmekle olur. Öğrenciler klinik ortamda, çok iyi rol modelleriyle
karşılaşabildiği gibi, fakültenin tanımladığı profesyonelizm ile çelişen
davranışlar sergileyen kişilerle de karşılaşabilir ve onlardan
etkilenebilirler. İşte bu, örtük programın etkisidir ve dikkate değerdir.
Yazılı olmayan kurallar, değerler ve ritüeller asla hafife alınmamalıdır.
Rol modellerinin etkisi o
kadar büyüktür ki, öğrencinin uzmanlık eğitimini hangi bölümde almak istediğini
bile etkiler. Bu etki profesyonelizmde de büyüktür. Eğiticilerin
profesyonellikle çelişen davranışlarının öğrenci tarafından taklit edilmesi
sonucunda öğrencinin çeşitli yollarla ödüllendirilmesi, kötü sonuçlar doğurur.
Bu yüzden öğrenme iklimine ve rol modellerine dikkat edilmesi gerekir.
Adım 6: Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi.
Profesyonelizmin
değerlendirilmesi zor olsa bunun için bazı yöntemler geliştirilmiştir.
Değerlendirme için tek bir yöntem yoktur. Yöntemlerden bazıları: Akran
değerlendirmesi (peer assessment), OSCE, doğrudan gözlem, kritik olayların
bildirimi, gelişim dosyası (portfolyo).
Ölçme, öğrenmenin güçlü
bir uyarıcısıdır. Bu yüzden profesyonelizmin ölçümünü açıktan yapmak,
öğrencileri bu yönde gelişime teşvik edecektir. Ama ölçmede öğrencilerin içsel
tutumunu değil de gözlemlenebilir davranışlarını ele almaktayız. Dolayısıyla
öğrenci, sırf sınavdan başarıyla ayrılmak için doğru davranışları sergiliyor
olabilir. Bu gerçeğe de unutmamak gerekir.
Ölçme-değerlendirmenin ne
amaçla yapıldığı net olmalıdır. Neden yapıldığı öğrenci tarafından da
bilinmeyen bir değerlendirmeye öğrenciler itibar etmez, ciddiye aldıkları tek
unsur “neye bakıldığı”dır.
Değerlendirme iki türlü
olur. Bunlardan ilki biçimlendirici (formative) değerlendirmedir. Uzun bir
zamana yayılmış çok sayıda değerlendirme, öğrenciye gelişimi hakkında geri
bildirim verilmesini sağlar ve bu sayede öğrenci kendini geliştirme yolunda
yardım almış olur. Diğeri ise düzey belirleyici (summative) değerlendirmedir. Değerlendirmede
geçerlilik, güvenilirlik, kullanışlılık ve uygunluk gibi konulara dikkat
edilmelidir. Öğrenim hedeflerinin tamamını kapsamalı, değerlendirmenin çok
sayıda kaynağa dayanılarak yapılması sağlanmalıdır. Bu anlamda gelişim dosyası
(portfolyo) uygun bir seçenek olarak karşımıza çıkar.
Adım 7: Vaka çalışmaları
Öğretim ile İlgili
Vaka 1: Akran rehberliği…
Üst dönemdeki öğrenciler, alt dönemdeki öğrencilere pek çok açıdan yardımcı
olurlar. Bu, genelde fakülteler tarafından planlanmış bir faaliyet değildir,
hayatın doğal akışında meydana gelir. Cardiff Üniversitesi bunu formal bir hâle
dönüştürerek, üst dönem öğrencilerinin tıbba yeni başlayan öğrencilere sürekli
mesleki gelişimle ilgili belgeleri nasıl hazırlayacağını ve klinik dönemde
hastanedeyken profesyonelizm bağlamında nasıl hareket etmeleri gerektiğini
öğretir.
Vaka 2: Duygusal zekâ
eğitimi… Duygusal zekâ, kişinin kendisinin ya da başkalarının duygularını
izleyerek buradan elde ettiği bilgileri düşünce ve eylemlerinde rehber olarak
kullanabilme becerisidir. Duygusal zekânın profesyonelizmle ilişkisi; iletişim
becerilerine, takım çalışmasına ve empatiye yaptığı katkıdan köken alır.
Liverpool Üniversitesi’nde Dönem 3 öğrencileriyle yapılan pilot çalışmada
ön-test ve son-test yapılmış, kontrol grubuyla karşılaştırıldığında eğitimin
etkili olduğu saptanmıştır.
Vaka 3: Entegre bir
program… McGill Üniversitesi’nde profesyonelizmin öğretimi için bir dizi
faaliyet gerçekleştirilir. İlki, “profesyonelin rolü” ile ilgili giriş
dersidir, sunum şeklindedir. Sonrasında öğrenciler küçük gruplara ayrılır ve
ilk iki yıl boyunca, profesyonellik dışı örnekleri içeren senaryoları
tartışırlar. Üçüncü yılda öğrenciler, gözlemledikleri profesyonellik dışı bir
davranışla ilgili düşüncelerini (reflection), bir eğiticinin rehberliğinde
küçük grupla gerçekleştirilen oturumlarda tartışırlar. Dördüncü yılda ise
“toplumsal sözleşme ve tıp” konusunda 15 sosyal bilimler makalesinden yola
çıkarak küçük grupta bu makalelerden elde ettiklerini akranlarına sunarlar.
Değerlendirme ile İlgili
Vaka 1: Öz değerlendirme
formu… Michigan’da cerrahi asistanlarının profesyonelliklerini ölçmek için bir
öz-değerlendirme formu oluşturulmuştur. 15 profesyonellik özelliğine odaklanan
bu formu kullanarak, öğrencilerin kendi durumlarını belirlemesi istenmiştir.
Kullanışlı bir yöntem olduğu ifade edilmiştir ama güvenilirliği konusunda bilgi
yoktur.
Vaka 2: Mini
profesyonelizm değerlendirmesi… Mini Klinik Sınav’dan uyarlanan Mini
profesyonelizm değerlendirmesi (professionalism mini-evaluation exercise,
P-MEX) McGill Üniversitesi’nde geliştirilmiştir. 24 davranış, 5’li ölçekle
değerlendirilir. Öğrencinin profesyonelizmle ilgili gözlenebilir davranışlarına
odaklanır. Hem biçimlendirici (formative) hem düzey belirleyici (summative)
değerlendirme için kullanılabildiği gibi hem mezuniyet öncesi hem de mezuniyet
sonrası dönemde kullanılabilir. P-MEX’in güvenilirlik değeri 0.80 olarak
bulunmuştur.
Vaka 3: 360 derece
değerlendirme… Öğrencinin hastalarla iletişimi, sözel iletişim becerileri, takım
çalışması ve kolay ulaşılabilir olma alanlarındaki performansını ölçmek için
bir form hazırlanmıştır. Bu formda, söz konusu alanlarla ilgili “geçti,
sınırda, kaldı” seçenekleriyle beraber yorum kutucukları bulunur. Her öğrenci
için; öğrencinin danışmanından, diğer hekimlerden ve hemşirelerden oluşan 15
kişi bu formu ayrı ayrı doldurur ve öğrencinin danışmanına teslim eder.
Danışman, formlardaki bilgileri değerlendirerek öğrencinin durumu hakkında bir
özet hazırlar.
Bu içerik tamamen
aşağıdaki kaynaklardan yararlanılarak, sizi o asıl kaynaklara başvurmaya teşvik
etmek için oluşturulmuştur.
Kaynak
O'Sullivan H, van Mook W,
Fewtrell R, Wass V (2012) Integrating professionalism into the curriculum: AMEE
Guide No. 61. Medical Teacher, 34:2, e64-e77. DOI: 10.3109/0142159X.2012.655610
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: Profesyonelizmin Eğitim Programına Entegre Edilmesi - PDF
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz: Profesyonelizmin Eğitim Programına Entegre Edilmesi - PDF
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder