Klinik bir alanda uzman olduğunuzu düşünün. Göreviniz, staj
için gelen öğrencilerin ve uzmanlık eğitimi alan asistanların değerlendirmesini
yapmak olsun. Belki de düşünceniz, “her öğrenci elinden gelenin en iyisini samimiyetle
yapmaya çalışıyor işte” şeklinde olacak ve herkese “geçer not” vermek
isteyeceksiniz ama değerlendirme bu kadar kolay mı sizce?
Tabii ki değil. “Ellerinden geleni yapıyorlar” deyip
geçilmesi mümkün olmayacak kadar da zor. İşte bu zorluğu aşmak için de bazı
yeterlilik çerçeveleri geliştirilmiştir.
Yeterlilik çerçeveleri, çıktıya dayalı eğitime
(outcome-based education) olan eğilimin sonucunda meydana gelmeye başlamıştır.
Yeterlilik çerçevelerinin kökenine gidildiğinde karşımıza ünlü eğitimbilimci
Ralph Tyler çıkar (ki kendisinin program geliştirme modeli de vardır). Tyler’ın
1949’da sorduğu şu dört sorunun ilki ve sonuncusu, yeterlilik çerçeveleri
bakımından bir yönlendirici olmuştur:
1. Bir okulun varmak istediği eğitimsel amaçlar nelerdir?
2. Bu amaçlara varmak için ne gibi eğitim faaliyetleri gerçekleştirilebilir?
3. Bu faaliyetler nasıl düzenlenebilir?
4. Amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığına nasıl karar verebiliriz?
1. Bir okulun varmak istediği eğitimsel amaçlar nelerdir?
2. Bu amaçlara varmak için ne gibi eğitim faaliyetleri gerçekleştirilebilir?
3. Bu faaliyetler nasıl düzenlenebilir?
4. Amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığına nasıl karar verebiliriz?
Yeterlilik çerçeveleri, değerlendirmede bir öğrencinin sahip
olması gereken özellikler bakımından nelerin önemli olduğunu ve nelere
bakılması gerektiğini söyler. Yani öğrencinin öğrenmesi gerekenleri ifade eder.
İfade ederken oldukça ayrıntılı da olabilir, genel ifadeler de kullanabilir. Bu
farklılık, çerçevenin kullanışlılığını etkiler.
Miller Piramidi
Miller piramidi, George Miller tarafından geliştirilmiş
basit bir yeterlilik çerçevesidir. Basit olduğu için de kullanışlıdır.
“Miller piramidinde aşağıdan yukarıya doğru sırasıyla
“bilir, nasıl olduğunu bilir, nasıl olduğunu gösterir, yapar” olmak üzere 4
adet evre vardır ve yukarı evrelere gidildikçe ustalık seviyesi artar.
Miller piramidinin en alt evresinde bilgi seviyesinde bir
ustalık vardır. Kişi bu evrede, uygulayacağı becerinin gerektirdiği bilgiyi
bilir. Bu evrenin ölçümü en iyi yazılı sınavlarla yapılır çünkü tamamen
bilişsel alanla ilgilidir.
Piramidin ikinci evresinde bilginin uygulanması vardır. Kişi
bu evrede, önceki evrede sahip olduğu bilginin nasıl uygulandığını bilir.
Mesela, sahip olunan bilgilerden yola çıkarak bir hastanın tanısının nasıl
konulacağını bilir. Bu da sadece bilişsel süreçlerle ilgili olduğu için,
yeterliliğe ulaşılıp ulaşılamadığının ölçümü yazılı sınavlarla yapılabilir.
Üçüncü seviyede “nasıl yapıldığını gösterir” vardır. Bu
evrede beklenen, yapay bir ortamda uygun becerileri gerçekleştirebilmektir.
“Yapay ortam” derken, yeterliliğin mesela fizik muayene becerisinin ölçülmesi
için oluşturulmuş, gerçek meslekî hayatın içinde olmayan sınav ortamı
kastedilmektedir. Kişiden bu evrede beklenen, sadece bilişsel süreçleri
gerçekleştirmesi değil, duruma uygun şekilde eyleme geçebilmesidir. Örnek
olarak, bir simüle hastanın fizik muayenesini yaptıktan sonra tanısını koymak
verilebilir.
Piramidin en üstü olan dördüncü yani son seviyede, bir
önceki evrede yapılanların günlük pratiğin karmaşasında kimseden yardım almadan
yapılması vardır. Yani kişinin esas performansı günlük meslekî uğraşlarda
ortaya çıkar. Çünkü gerçek hayat, yapay sınav ortamının aksine; bilginin,
tutumun ve becerinin mutlaka birlikte işe koşulmasını gerektirir. Sadece tıbbi
bilgi yetmez; hastayla doğru iletişim kurmak, hemşire ve diğer personelin
liderliğini yapmak gibi çeşitli konuların üstesinden gelmek gerekir. Bütün
bunların başarıyla yerine getirilmesi, yeterliliğin göstergesidir.” (Kaynak: http://tipegitimivebilisimi.blogspot.com/2018/12/tp-egitiminde-portfolyo-gelisim-dosyas.html)
Miller piramidinden bahsetmişken Bloom taksonomisini de
unutmamak gerekir. Bloom taksonomisi, özellikle öğrenim hedefleri yazımında
büyük öneme sahip olduğundan ve ayrı bir yazıyı gerektirecek hacme sahip
olduğundan, başka bir yazıda ele alınacaktır.
CanMEDS
Canadian Medical Education Directions for Specialists
(CanMEDS) uzmanlık eğitimi için geliştirilmiş olsa da mezuniyet öncesi eğitim
için de kullanılmaktadır. CanMEDS, bir hekimin 7 rolünü sıralar:
1. Tıbbi Uzman (Medical Expert): Yeterliliklerin merkezinde bu madde vardır.
2. İletişimci (Communicator): Bir hekimin hastayla iyi iletişim kurabilmesi şarttır.
3. İşbirlikçi (Collaborator): Hekim, tek başına çalışmaz. Çok sayıda kişiyle işbirliği içinde çalışır.
4. Yönetici (Manager): Sağlıkla ilgili kaynakların nasıl yönlendirileceği kararında hekim önemli bir yere sahiptir.
5. Sağlık Savunucusu (Health Advocate): Sağlıkla ilgili karar alma mekanizmalarında hekimin önemli bir etkisi vardır.
6. Bilim İnsanı (Scholar): Hekim sadece hasta bakmaz, bilim de yapar.
7. Profesyonel (Professional): Hekim, profesyonelizme bağlıdır.
1. Tıbbi Uzman (Medical Expert): Yeterliliklerin merkezinde bu madde vardır.
2. İletişimci (Communicator): Bir hekimin hastayla iyi iletişim kurabilmesi şarttır.
3. İşbirlikçi (Collaborator): Hekim, tek başına çalışmaz. Çok sayıda kişiyle işbirliği içinde çalışır.
4. Yönetici (Manager): Sağlıkla ilgili kaynakların nasıl yönlendirileceği kararında hekim önemli bir yere sahiptir.
5. Sağlık Savunucusu (Health Advocate): Sağlıkla ilgili karar alma mekanizmalarında hekimin önemli bir etkisi vardır.
6. Bilim İnsanı (Scholar): Hekim sadece hasta bakmaz, bilim de yapar.
7. Profesyonel (Professional): Hekim, profesyonelizme bağlıdır.
CanMEDS sadece bu 7 rolü saymakla kalmaz. Bu rollere bağlı
alt yeterlilikler de tanımlar. CanMEDS’te 7 role bağlı olarak toplam 134
bileşen, 28 anahtar yeterlilik ve 125 imkân sağlayıcı yeterlilikten
bahsedilmiştir. Mesela yönetici rolünün 21 bileşeni vardır. Bu kadar çok
başlığın bulunması, CanMEDS’e yeterliliklerin sahip olduğu geniş kapsamı
neredeyse tamamen tasvir etmek gibi önemli bir özellik kazandırmıştır. Ama bu
durum aynı zamanda olumsuz bir özelliktir, çünkü basitliği ve dolayısıyla
kullanışlılığı azalmıştır. CanMEDS’teki bütün içeriği kavramak için özel bir
çaba gerekir.
ACGME
Accreditation Council for Graduate Medical Education (ACGME)
ABD’de mezuniyet sonrası tıp eğitimi için geliştirilmiş olsa da tıpkı CanMEDS
gibi mezuniyet öncesi tıp eğitiminde de kullanılmaktadır. ACGME, 6
yeterlilikten bahseder:
1. Hasta bakımı (Patient Care)
2. Tıbbi bilgi (Medical Knowledge)
3. Pratiğe dayalı öğrenme ve gelişim (Practice-based Learning and Improvement)
4. İletişim Becerileri (Interpersonal and Communication Skills)
5. Profesyonelizm (Professionalism)
6. Sistemle uyumlu çalışma (System-based Practice)
1. Hasta bakımı (Patient Care)
2. Tıbbi bilgi (Medical Knowledge)
3. Pratiğe dayalı öğrenme ve gelişim (Practice-based Learning and Improvement)
4. İletişim Becerileri (Interpersonal and Communication Skills)
5. Profesyonelizm (Professionalism)
6. Sistemle uyumlu çalışma (System-based Practice)
RIME
Bir başka çerçevedir, ACGME VE CanMEDS’ten farklı bir yapıya
sahiptir.
1. Aktarıcı (Reporter)
2. Yorumlayıcı (Interpreter)
3. Yönetici (Manager)
4. Eğitici (Educator)
2. Yorumlayıcı (Interpreter)
3. Yönetici (Manager)
4. Eğitici (Educator)
Dreyfus ve Dreyfus’un
Gelişimsel Çerçevesi
1. Acemi (Novice)
2. Gelişmiş acemi (Advanced Beginner)
3. Yeterli (Competent)
4. Becerikli (Proficient)
5. Uzman (Expert)
1. Acemi (Novice)
2. Gelişmiş acemi (Advanced Beginner)
3. Yeterli (Competent)
4. Becerikli (Proficient)
5. Uzman (Expert)
Yeterlilik çerçeveleri; yeterliliğin özelliklerini tarif
eden “analitik çerçeveler”, yeterlilikleri birleşik olarak ele alan “sentetik
çerçeveler” ve gelişim sürecine odaklanan “gelişimsel çerçeveler” olarak
sınıflandırılabilir.
CanMEDS ve ACGME çerçeveleri, analitik çerçeveler
kapsamındadır. Çünkü yeterlilikleri bazı temel alanlara bölerek o alanların
özelliklerini tasvir eder. Bu alanlarla ilgili yeterliliklerin kazanılıp kazanılmadığını
anlamak için öğrenci gözlenir. Gözlem sonucunda öğrencinin hangi alanlarda
yeterliliğe ulaştığına dair karar verilir. Dikkat edilirse, öğrenci bu
alanlardaki becerilerini gözlem altında yapar. Oysa gerçekte, meslek hayatında,
öğrenci bu becerileri gözlem altında olmadan ve sorumluluğu tam anlamıyla
üzerine alarak yapar.
Mesela torasentez yapmayı CanMEDS / ACGME çerçeveleri bağlamında ele alalım:
Göğüs duvarının anatomisini bilmek: Tıbbi uzman / Tıbbi bilgi
İğneyi ve trokarı kullanma becerisi: Tıbbi uzman / Hasta bakımı
Aydınlatılmış onam alma: İletişimci / İletişim becerisi
Pnömötoraks’ı tespit için özenle takip etmek: Profesyonel / Profesyonellik
Radyologlarla birlikte çalışmak: İşbirlikçi / Sistemle uyumlu çalışma
Göğüs duvarının anatomisini bilmek: Tıbbi uzman / Tıbbi bilgi
İğneyi ve trokarı kullanma becerisi: Tıbbi uzman / Hasta bakımı
Aydınlatılmış onam alma: İletişimci / İletişim becerisi
Pnömötoraks’ı tespit için özenle takip etmek: Profesyonel / Profesyonellik
Radyologlarla birlikte çalışmak: İşbirlikçi / Sistemle uyumlu çalışma
Görüldüğü üzere torasentez yapmak. CanMEDS ve ACGME’deki
başlıkların birden fazlasının kombinasyonundan oluşur. Dolayısıyla, analitik çerçevelerdeki
yeterliliklerin her birinin ayrı ayrı edinilmesi, her birinin uygun düzeyde
kullanılabileceği anlamına gelmemektedir.
İşte sentetik çerçeveler, bu durumu dikkate alarak
yeterliliği, analitik çerçevelerdeki birden fazla alandan beslenen becerilerin,
bu alanların uygun dozda ve kombinasyonda kullanarak gözlem altında olmadan
yerine getirilip getirilemediğine odaklanır.
Mesela RIME, sentetik bir çerçevedir. Öğrencinin hastadan
bilgileri alıp bunları başka birine aktarabilmesi (Reporter), bu bilgileri
yorumlayıp bir sonuca varabilmesi (Interpreter), vardığı sonuçlardan hareketle
uygulamaya geçip durumu yönetebilmesi (Manager), RIME çerçevesinden
bakıldığında görünen süreçlerdir. Oysa mesela sağlık savunuculuğu soyut bir
kavram olup çok sayıda bileşeni vardır. Bir öğrenci, sağlık savunuculuğuyla
alakalı bir beceride yorumlayıcılık (doğru sonuca ulaşabilme) yapabilirken
uygulayıcılığında (manager) yetersiz olabilir. Öğrenci RIME çerçevesinden
değerlendirildiğinde, günlük mesleki hayatta sağlık savunuculuğu adına
gerçekleştirilen beceriler üzerinden değerlendirilir. Bu, Miller piramidinin en
üst seviyesinin değerlendirilmesidir. Sentetik
çerçevelerle alakalı olarak, Devredilebilir Meslekî Beceriler (Entrustable
Professional Activities) konusuna da göz atılmasında fayda olduğunu belirtmek
gerekir.
Dreyfus ve Dreyfus’un Gelişimsel Çerçevesi, analitik veya
sentetik sınıfta değildir, gelişimsel çerçeveler sınıfına girer. Gelişimsel
çerçevelerde, gelişim süreci evrelere bölünmüş halde bulunur. Platon’a göre
psikolojik gelişim, yüzeysel bir farkındalık seviyesinden kurtulup gerçek
anlamları ve yüzeysel görünüşün altında yatan nedenleri bilen bir yapıya gitme
sürecidir. Bu, hastanın şikâyetlerinden ve bulgularından (yüzeyselden) tanıya
(gerçek anlam) gitmeye benzer. Dreyfus’ta da bu süreç, çaylaktan uzmana doğru
gider. Ortada “yeterli” vardır ve bir eşiği ifade eder; o beceriyi bağımsız
olarak gerçekleştirebilme eşiğidir.
Çerçeveler analitik, sentetik ve gelişimsel sınıflarından
birine dâhil edilmiş olsa da her çerçevenin diğer sınıflara benzer özellikleri
de mevcuttur. Mesela CanMEDS çerçevesini oluşturanlar, çerçeveyi
görselleştirirken merkeze tıbbi uzmanlığı koymuşlar, çevreye ise diğer rolleri
yerleştirmişlerdir. Bu durum, diğer rollerden beslenen bir tıbbi uzmanlığı
sentezlediği için, çerçevenin sentetik bir tarafı olduğu da söylenebilir. Aynı
şekilde, sentetik bir çerçeve olan RIME çerçevesinin de gelişimsel özellik
taşıyan boyutları vardır.
Bütün bunlara ek olarak belirtmek gerekir ki, çerçeveleri
birbirleriyle yarıştırmak da anlamsızdır. Her biri farklı açılardan işlevseldir.
Mesela düzey belirleyici (summative) değerlendirme için CanMEDS, ACGME ve RIME
kullanılabilirken, biçimlendirici (formative) değerlendirme için gelişimsel bir
çerçeve olan Dreyfus kullanılabilir. Yani her durumda kullanılabilir mükemmel
çerçeve diye bir şeyden bahsetmek mümkün değildir.
Bu içerik tamamen
aşağıdaki kaynaktan yararlanılarak, sizi o asıl kaynağa başvurmaya teşvik etmek
için oluşturulmuştur.
Kaynak
Pangaro L, Ten Cate O (2013) Frameworks for learner
assessment in medicine: AMEE Guide No. 78. Medical Teacher, 2013; 35:
e1197–e1210. DOI: 10.3109/0142159X.2013.788789
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz:
CanMEDS, ACGME, RIME ve Dreyfus: Tıp Eğitiminde Kullanılan Yeterlilik Çerçeveleri - PDF
Okuduğunuz bu yazıyı cihazınıza PDF olarak kaydetmek için şu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz:
CanMEDS, ACGME, RIME ve Dreyfus: Tıp Eğitiminde Kullanılan Yeterlilik Çerçeveleri - PDF
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder